
به گزارش کارنا، خودروهای وارداتی که در گذشته از جذابیت بالایی برای مصرف کنندگان برخوردار بودند، این روزها در سایه نوسانات نرخ ارز، تنشهای سیاسی در منطقه و کاهش قدرت خرید مردم، دیگر مورد استقبال مشتریان نیستند.
با وجود اینکه انتظار میرفت دولت در ابتدای سال جاری با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، فرآیند واردات خودرو به کشور را سرعت بخشد، اما در کمال ناباوری سرانجام این آیین نامه با سه ماه تاخیر و در بحبوحه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ابلاغ شد؛ امری که منجر به اتلاف سرمایههای بخش خصوصی، بلاتکلیفی مردم و بیثباتی بازار خودروهای وارداتی شد.
حالا در شرایطی که آییننامه واردات خودروهای سواری با تاخیر در میانه جنگ تحمیلی ابلاغ شد و مرحله جدید عرضه وارداتیها در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی کلید خورده است، به نظر میرسد عملکرد ضعیف سیاستگذار در حوزه واردات خودرو از جمله عدم برنامه ریزی دقیق برای واردات خودرو، نامشخص بودن برند، مدل و تعداد خودروهای وارداتی، عدم تعیین دقیق قیمت نهایی و نبود برنامه مشخص برای تحویل خودرو، اعتماد را از مشتریان خودروهای وارداتی سلب کرده است.
حال پرسش کلیدی این است که چه عواملی موجب شده مصرف کنندگان برخلاف دورههای قبل اقبالی به خرید خودروهای وارداتی نداشته باشند؟
پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل در این زمینه، موضوع قیمت گذاری و اعمال تعرفهها است که نقش به سزایی در قیمت خودروهای وارداتی دارد. به طور مثال با وجود تعرفه پایین خودروهای برقی و هیبریدی نسبت به خودروهای بنزینی، اما این تعرفهها نیز در قیمت خودرو تاثیرگذار بوده و موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.
سنندجی در گفتوگو با خبرنگار کارنا خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بوروکراسی اداری و کاغذ بازی در فرآیند واردات خودرو از جمله ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص از گمرک هزینههای بسیاری را به شرکت وارد کننده خودرو تحمیل کرده است. یعنی واردات خودرو علاوه بر تعرفههای قانونی تعیین شده از سوی قانون گذار، شامل هزینههای غیرمصوبی است که شرایط را برای واردکنندگان به شدت سخت و پیچیده کرده است.
وی تصریح کرد: واقعیت این است همه مصرف کنندگان، خرید خودرو باکیفیت وارداتی را به خرید خودروهای داخلی ترجیح میدهند، اما عدم برنامه ریزی دقیق برای واردات خودرو و شرایط سخت واردات برای شرکتهای واردکننده، مصرف کنندگان را از خرید خودروهای وارداتی دلسرد کرده است و اغلب این خودروها با هدف سرمایه گذاری خریداری میشوند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی به دلیل نبود برنامه منسجم و مشخص در این حوزه تمایلی به خرید خودروهای وارداتی ندارند، افزود: متاسفانه بسیاری از خریداران به رغم پرداخت وجه کامل هنوز موفق به تحویل خودرو نشدند و جالب است بسیاری شرکتهای وارد کننده را مقصرعدم تحویل به موقع این خودروها تلقی کنند، در حالی تصمیمات دولت در این حوزه فرآیند واردات خودرو به کشور را به شدت کند کرده است.
سنندجی عدم برنامه ریزی دقیق در ارائه خدمات پس از فروش را از دیگر عوامل موثر بر کاهش استقبال مشتریان از خودروهای وارداتی عنوان و بیان کرد: عدم سیاست گذاری صحیح در حوزه خدمات پس از فروش و نبود نظارت کافی، مصرف کنندگان خودرو را در تشخیص اصالت قطعات و دریافت خدمات مناسب از شرکتهای واردکننده با چالش مواجه کرده است.
وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت در بخش خدمات پس از فروش خودرو به قدری ضعیف است که اغلب موارد، کیفیت خدمات مطلوب مصرف کننده نیست و حتی شرکتهای مدعی در ارائه خدمات باکیفیت نیز در این بخش ضعیف عمل میکنند که از سیاست گذاریهای غلط در این حوزه ناشی میشود که نتیجه آن عدم اعتماد مصرف کننده به شرکتهای مونتاژکننده و واردکننده خودرو بوده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: از طرفی خودروسازان داخلی به دلیل مشکلات در حوزه تولید و افزایش تقاضا در حوزه خدمات قادر به پاسخگویی به نیاز مشتریان خود نیستند، چه برسد به ارائه خدمات به سایر خودروها. در نتیجه مجموع عوامل فوق سبب شده واردات خودرو به کلافی سردرگم تبدیل شود.
سنندجی با اشاره به اینکه کشورهایی دارای اقتصاد آزاد معمولا از فرصت واردات خودرو برای حذف انحصار از صنعت خودروسازی خود و ایجاد رقابت در این حوزه بهره میبرند، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات موثری که در راستای انحصارزدایی از صنعت خودرو کشور انجام شد، موضوع آزادسازی واردات خودرو بود که متاسفانه سوءمدیریت در این بخش، فرآیند واردات را با چالش مواجه کرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در پایان تاکید کرد: اگر قرار است شاهد پویایی در حوزه واردات و کاهش تصادفات در کشور باشیم، دولت باید با حمایت جدی و اساسی از وارد کنندگان خودرو و برنامهریزی دقیق به خصوص در حوزه ارز، شرکتهای واردکننده را در تسریع فرآیند واردات خودرو یاری کند.
ارسال نظر