۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۰
اختصاصی

چرا خودروهای چینی به انتخاب اول بازار خودرو ایران تبدیل شده است؟

چرا خودروهای چینی به انتخاب اول بازار خودرو ایران تبدیل شده است؟
برخلاف خودرو‌های داخلی که مصرف کننده حق انتخاب ندارد، تنوع بالای برند‌های چینی موجب شده مشتریان مطابق با بودجه و نیاز خود، بتوانند گزینه‌ای مناسب در میان خودرو‌های چینی پیدا کنند. حال پرسشی که مطرح می‌شود، این است که آیا خودرو‌های چینی پاسخگوی نیاز مشتریان بازار خودرو بوده است؟
کد خبر: ۱۵۸۳۵

به گزارش کارنا، با آغاز تحریم‌ها و قطع همکاری شرکت‌های اروپایی مانند پژو و رنو با خودروسازان داخلی، بازار خودرو به دلیل نبود خودرو‌های با امکانات روز، طراحی مدرن و کیفیت بهتر دچار خلأ شد. در این شرایط خودروسازان چینی این فرصت را در بازار ایران غنیمت شمرده و توانستند با طراحی خودرو‌های به روز، با امکانات رفاهی مناسب و در عین حال قیمت معقول، توجه مصرف کننده ایرانی را به محصولات خود جلب کنند.

برخلاف خودرو‌های داخلی که مصرف کننده حق انتخاب ندارد، تنوع بالای برند‌های چینی موجب شده مشتریان مطابق با بودجه و نیاز خود، بتوانند گزینه‌ای مناسب در میان خودرو‌های چینی پیدا کنند. حال پرسشی که مطرح می‌شود، این است که آیا خودرو‌های چینی پاسخگوی نیاز مشتریان بازار خودرو بوده است؟

آرمان خالقی، دبیر کل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران در این خصوص اظهار داشت: برای پاسخ به این سوال بهتر است این پرسش را مطرح کنیم که آیا در این سال‌ها که خودرو‌های چینی وارد کشور شده‌اند، امکان واردات خودرو‌های غیرچینی به کشور وجود داشته است؟

وی در ادامه افزود: یکی از مسیر‌ها برای واردات خودرو‌های غیرچینی، ورود خودرو‌های نو و دست دوم اروپایی از طریق کشور امارات به ایران است که واردات این خودرو‌ها به دلیل اهمیت خدمات پس از فروش و تاکید وزارت صمت بر تامین قطعات و ضمانت اجرایی خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های واردکننده معمولا به راحتی ممکن نیست، ضمن اینکه عدم تضمین خدمات می‌تواند مصرف کننده را با مشکلات فراوانی مواجه کند.

دبیر کل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا اضافه کرد: این در حالی است که ارائه خدمات به خودرو‌های چینی توسط شبکه نمایندگی شرکت‌های مونتاژکننده و وارد کننده خودرو با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

خالقی سهولت در تامین ارز خودرو‌های چینی را از دیگر دلایل افزایش واردات این خودرو‌ها به کشور برشمرد و یادآور شد: سهولت در نقل و انتقال ارز برای واردات خودرو و تامین قطعات از چین در شرایط تحریمی موجب واردات حجم بالای خودرو‌های چینی به کشور شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از واردات برند‌های چینی با توجه به شرایط فعلی کشور، امکانات موجود و به عبارتی  از سر ناچاری انجام گرفته است، تصریح کرد: این در حالی است که سلیقه مصرف کننده ایرانی بیشتر خودرو‌های وارداتی خاص و به روز بوده که متاسفانه امکان واردات آن در این سال‌ها وجود نداشته و یا برای آن بازاری پیش بینی نشده و واردات آنها در شرایط کنونی که تحریم‌ها تشدید شده سخت‌تر به نظر می‌رسد.

دبیر کل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران ادامه داد: حال برای پاسخ به این سوال که آیا خودرو‌های چینی از لحاظ قیمت و کیفیت پاسخگوی نیاز بازار داخلی بوده‌اند یا خیر که باید گفت اصولا نگاه مصرف کننده ایرانی به کیفیت محصولات چینی منفی بوده است. از نظر قیمت نیز تصور مصرف کننده داخلی همواره این است که خودرو‌های داخلی را به سبب انحصار دو خودروساز بزرگ و خودرو‌های خارجی  ولو برند‌های چینی را به دلیل تعرفه‌های بالا، گران‌تر از نرخ جهانی خریداری می‌کنند که در این زمینه لازم است نهادهایی، چون سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده با نظارت کافی و آنالیز قیمت خودرو، مصرف کننده را در خرید خودرو با قیمت معقول و عادلانه یاری کنند.

خالقی با اشاره به اینکه کاهش عرضه و افزایش تقاضای خودرو و انگیزه دلالی در بازار خودرو امکان فروش خودرو‌های وارداتی با سود متعارف از سوی واردکنندگان را سلب کرده است، یادآور شد: از آنجایی که اختلاف قیمت مصوب و بازار آزاد خودرو موجب ترویج دلالی و سرمایه گذاری در بازار خودرو شده است، نظارت بر قیمت خودرو‌های وارداتی تنها در صورت تسهیل فرآیند واردات خودرو فروش آنها به قیمت واقعی امکان پذیر خواهد بود.

دبیر کل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران اظهار داشت: یکی از راهکار‌های منطقی برای دسترسی مصرف کننده به خودرو بر مبنای قیمت کشف شده در بازار، حذف دلالان از بازار خودرو و همچنین عدم برخورداری وارد کنندگان از رانت ویژه، فروش خودرو به قیمت تمام شده در بورس کالا است که می‌توان از محل ما به التفاوت قیمت عرضه و کشف شده نیز در جهت توسعه حمل و نقل عمومی بهره برد.

در پاین باید گفت مجموعه‌ای از شرایط داخلی و بین‌المللی و نبود برند‌های معتبر جهانی، خودرو‌های چینی را به انتخاب اول بسیاری از خریداران ایرانی تبدیل کرده است و خودروسازان چینی با استراتژی مناسب توانسته‌اند با رفع خلا موجود در بازار ایران، جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کنند و احتمالاً در سال‌های آینده شاهد سهم حتی بیشتری از بازار برای برند‌های چینی خواهیم بود، به‌ویژه اگر این برند‌ها به ارتقای بیشتر کیفیت، کاهش قیمت و گسترش خدمات خود ادامه دهند.

ارسال نظر