
به گزارش کارنا، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه افزایش قیمتها در بازار خودرو صرفاً به دلیل رشد نرخ ارز نبوده است، عنوان کرد: شرکتهای واردکننده خودرو پیش از جهش نرخ دلار در بازار آزاد با توجه به انتقال ارز واردات خودرو به تالار دوم مدعی افزایش قیمت بودند، اما رشد نرخ ارز در بازار آزاد نیز مزید بر علت شده و منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد.
علی خسروانی درباره واکنش بازار خودرو به نوسانات نرخ ارز بیان کرد: جهش نرخ ارز در ده روز اخیر با رشد ۵ تا ۱۰ درصدی قیمتها در بازار خودرو همراه بود و این افزایش قیمت در خودروهای رنج دو میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیون تومان هم رسید، اما تقریبا از پایان هفته گذشته و ابتدای هفته جاری، بازار خودرو از تب و تاب افتاده و به آرامش نسبی رسیده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه افزایش قیمتها در بازار خودرو صرفاً به دلیل رشد نرخ ارز نبوده است، یادآور شد: شرکتهای واردکننده خودرو پیش از جهش نرخ دلار در بازار آزاد با توجه به انتقال ارز واردات خودرو به تالار دوم مدعی افزایش قیمت بودند، اما رشد نرخ ارز در بازار آزاد نیز مزید بر علت شده و منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین درباره مصوبه جدید شورای رقابت مبنی بر واگذاری قیمت گذاری خودروهای داخلی به خودرسازان و اثرگذاری آن بر بازار خودرو اظهار داشت: اگر این مصوبه شورای رقابت با تسریع واردات خودرو همراه باشد، به خصوص اجرای مصوبه اخیر مبنی بر واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور در ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو بسیار موثر خواهد بود، چراکه با ورود خودروهای خارجی به کشور، دست خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت خودرو بسته خواهد بود.
خسروانی ادامه داد: کمااینکه با افزایش قیمتی که هفته گذشته در خودروهای وارداتی و مونتاژی اتفاق افتاد، بسیاری از خودروهای وارداتی افزایش قیمتی نداشتند و حتی تعدادی از خودروهای برقی کاهش قیمت نیز داشتند؛ بنابراین با ایجاد فضای رقابتی در بازار، شرکتهای تولیدکننده خودرو قادر به تعیین هر قیمتی برای محصولات خود نخواهند بود، چراکه مصرف کننده قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی را مقایسه کرده و متناسب با بودجه خود اقدام به خرید خودرو خواهد کرد.
وی تاکید کرد: چنانچه شرکتهای خودروسازی در افزایش قیمت محصولات خود افراط کنند، قطعا مصرف کننده انتخابهای دیگری خواهد داشت؛ لذا به منظور ایجاد رقابت سالم در بازار خودرو، آزادسازی قیمتها باید به موازات واردات خودرو صورت بگیرد.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان تصریح کرد: اینکه خودروساز داخلی را در تعیین قیمتها آزاد بگذاریم و از طرفی در واردات خودرو محدودیت ایجاد کنیم قطعا چالشهایی را در بازار خودرو ایجاد میکند، اما اگر هم واردات خودرو با تعرفه معقول و هم قیمت گذاری خودروهای داخلی آزاد شود، فضای رقابتی در بازار ایجاد شده و مصرف کننده خودروی موردنیاز خود را انتخاب خواهد کرد.
ارسال نظر