
به گزارش کارنا، صنعت قطعه سازی در سالهای اخیر با چالشهای جدی مواجه شده، از قیمت گذاری دستوری خودرو، تاخیر در پرداخت مطالبات گرفته تا مشکلات نقدینگی و عدم تامین مواد اولیه بقای این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.
یکی از راههای تامین مالی قطعه سازان در مواقعی که قادر به دریافت مطالبات خود از خودروسازان نیستند، ورود به بازار افترمارکت است؛ فرصتی که این امکان را به قطعهسازان میدهد تا محصولات خود را بدون محدودیتهای قیمتگذاری دستوری به مشتریان عرضه و نقدینگی خود را سریعتر تامین کنند.
از سوی دیگر، حضور قطعه سازان در بازار افترمارکت، توان رقابتی قطعه سازان داخلی را افزایش داده و موجب ارتقای کیفیت قطعات و سطح خدمات پس از فروش در صنعت خودرو خواهد شد.
با این حال، بسیاری کارشناسان صنعت خودرو معتقدند ورود زنجیره تامین به بازار افترمارکت علاوه بر اینکه فرصتی برای تامین مالی قطعه سازان است، تهدیدی نیز برای این صنعت محسوب میشود.
بابک کریمخان، نایبرئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پاسخ به این پرسش که آیا ورود قطعهسازان به بازار افترمارکت تهدید است یا فرصت، اظهار داشت: ورود قطعهسازان به بازار افترمارکت میتواند هم تهدید و هم فرصت باشد. تهدید از این جهت که عدم پرداخت به موقع مطالبات زنجیره تامین از سوی خودروسازان و مشکلات مالی و نقدینگی این صنعت ممکن است تامین نیاز بازار افترمارکت توسط قطعه سازان و عرضه قطعات به این بازار را با اختلال مواجه کند.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: از سوی دیگر، چون بازار افترمارکت، بازاری مستقل است، ورود به این بازار فرصت خوبی برای تامین مالی قطعه سازان است و در کوتاه مدت میتواند بخشی از نیاز زنجیره تامین به نقدینگی را برطرف کند.
رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در تشریح فرصتهای ورود به بازار افترمارکت افزود: همچنین تامین نیاز بازار افترمارکت توسط قطعه سازان از این جهت که شبکه تامین در حال حاضر با مشکل نقدینگی مواجه است و از طرفی شکایات مصرف کنندگان مبنی بر عدم امکان تامین قطعات باکیفیت از بازار افترمارکت افزایش پیدا کرده میتواند فرصتی هم برای تامین منابع مالی قطعه سازان و هم پاسخگویی به نیاز مشتریان در بازار لوازم یدکی خودرو باشد.
کریمخان ضمن اشاره به استقبال قطعه سازان از حضور در بازار افترمارکت یادآور شد: معمولا در مقاطعی که خودروسازان دچار بحران نقدینگی میشوند و قادر به پرداخت مطالبات خود به زنجیره تامین نیستند تمایل قطعه سازان به ورود در بازار افترمارکت افزایش پیدا میکند. در شرایط فعلی نیز قطعه سازان به سبب بحران نقدینگی در گروه سایپا در مضیقه مالی بوده و طبیعی است در چنین شرایطی تمایل بیشتری به ورود به بازار افترمارکت نشان دهند.
وی با اشاره به اثر قابل توجه ورود قطعه سازان به بازار افترمارکت بر کیفیت قطعات و ارتقای سطح خدمات پس از فروش خاطرنشان کرد: وقتی قطعه ساز ابتدا قطعات را برای شرکتهای خودروسازی تولید و سپس وارد بازار افترمارکت میکنند به این معنا است که این قطعات توسط قطعه سازان اصلی و با کیفیت خوبی به بازار افترمارکت عرضه میشوند. در نتیجه ورود قطعه سازان به بازار افترمارکت میتواند سطح کیفی قطعات و خدمات پس از فروش در صنعت خودرو را ارتقا دهد.
نایبرئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور همچنین درباره نقش قطعه سازان در کاهش قیمت قطعات افترمارکت تصریح کرد: تولید قطعات در ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز و وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور قرار دارد. از این رو در رابطه با قیمت قطعات نمیتوان نظر قطعی داد.
ارسال نظر