به گزارش کارنا، عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: مادامی که واردات خودرو محدود و انحصار بازار در اختیار تولیدکنندگان داخل باشد، تحولی در خودروسازی ایجاد نخواهد شد.
عباس آرگون با بیان اینکه انحصار در خودروسازی موجب نارضایتی تمام ذینفعان این صنعت شده است، اظهار داشت: اگر امروز شاهد نارضایتی عمومی از صنعت خودرو هستیم به این دلیل است که خودروهای داخلی کیفیت و قیمت مدنظر مصرف کننده را ندارند، تولیدکننده نیز به واسطه قیمت گذاری دستوری با زیان تولید میکند و عایدی نصیب سهامداران و مالکان شرکتهای خودروسازی در قبال سرمایه گذاری که انجام گرفته نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان انحصار صنعت خودرو را از بین برد، بیان کرد: در گام نخست باید قیمت گذاری خودرو را آزاد و قیمت خودرو را بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار تعیین کرد. در کنار آن برای اینکه بازار را از انحصار دو خودروساز داخلی خارج کنیم میتوانیم با آزادسازی واردات خودرو بین خودروی داخلی و خارجی رقابت ایجاد کنیم. به این ترتیب خودروساز داخلی نیز ناچار به بهبود کیفیت محصولات خود خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: مادامی که واردات خودرو محدود و انحصار بازار در اختیار تولیدکنندگان داخل باشد، تحولی در خودروسازی ایجاد نخواهد شد، کمااینکه در سالهای گذشته که ورود خودروهای خارجی به کشور با محدودیت مواجه بوده، ارتقایی در کیفیت خودروهای داخلی ایجاد نشده و به همین دلیل است که بین کیفیت خودروهای داخلی و خارجی تفاوت زیادی وجود دارد.
آرگون با صراحت بیان کرد: واقعیت این است که مصرف کننده به دلیل مسائل قیمت گذاری در کشور با خرید خودروی داخلی به دنبال کاهش زیان خود است نه سود بیشتر.
وی یادآور شد: البته که این روند باید در رابطه با واردات خودرو هم پیاده شود، به خصوص که چند سالی در واردات خودرو وقفه ایجاد شده و تقاضا برای خودروهای وارداتی افزایش پیدا کرده باید با عرضه خودروهای وارداتی بر اساس مکانیزم بازار و فروش آن در نمایشگاههای خودرو این شکاف را در بازار جبران کرد.
عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه در حال حاضر خودرو در کشور ما به کالای سرمایهای تبدیل شده و باید با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از محل تولیدات داخل و واردات خودرو آن را به کالای مصرفی تبدیل کرد.
ارسال نظر