۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۹
اختصاصی

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان تشریح شد

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان تشریح شد
سیاست غلط قیمت گذاری دستوری منجر به بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای دو خودروساز بزرگ شده و شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد به واسطه قیمت دستوری خودرو به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۱۷۲۶۶

به گزارش کارنا، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان به بیان توضیحاتی پرداخت.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی دو خودروساز بزرگ اظهار داشت: طبق اعلام شرکت ایران خودرو و گروه ساپکو، قطعه سازانی که اعتبار خرید دین داشته باشند می‌توانند تا پایان مهرماه مطالبات بالای ۶۰ روز خود را از ساپکو دریافت کنند. به همین دلیل شرایط پرداخت مطالبات از سوی گروه صنعتی ایران خودرو قابل قبول بوده و عقب ماندگی چندانی در پرداختی‌ها وجود ندارد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با اشاره به افزایش چک‌های برگشتی گروه خودروسازی سایپا افزود: سایپا قرار بود از تاریخ ۱۲ مهرماه چک‌های برگشتی خود را با قطعه سازان تسویه کند که تقریبا به قول خود عمل کرده، اما در پرداخت مطالبات معوق خود همچنان با مشکلاتی مواجه است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور همچنین درباره روند پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان بخش خصوصی عنوان کرد: خودروسازان بخش خصوصی نیز معوقاتی دارند، اما چون رقم آن زیاد نیست منجر به شکایتی از سوی قطعه سازان نشده است.

نجفی منش با اشاره به درخواست این انجمن مبنی بر تامین ۲۰ همت نقدینگی برای هر دو خودروساز بزرگ توسط بانک مرکزی یادآور شد: قرار بود انجمن هفته گذشته جلسه‌ای با بانک مرکزی در این خصوص داشته باشد که بنا به درخواست بانک مرکزی مبنی بر ارائه مستندات به هفته جاری موکول شد و امیدواریم با عملیاتی شدن این موضوع و تزریق ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به صنعت خودرو، پرداخت مطالبات قطعه سازان تسریع و از توقف تولید جلوگیری به عمل آید.

وی منشأ اصلی کسری نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی را قیمت گذاری دستوری عنوان و بیان کرد: این سیاست غلط منجر به بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای دو خودروساز بزرگ شده و شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد به واسطه قیمت دستوری خودرو به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور در ادامه از شروع تعدیل نیرو در برخی واحد‌های قطعه سازی به سبب کمبود نقدینگی خبر داد و تصریح کرد: این در حالی است که با تزریق نقدینگی به موقع می‌توان از بیکاری هزاران نیروی کار و توقف تولید در کارخانجات قطعه سازی جلوگیری کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور از بازگشت تحریم‌ها به عنوان چالش جدید صنعت خودرو و قطعه سازی کشور یاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه فرآیند طولانی تخصیص ارز و پاسکاری آن بین وزارت صمت و بانک مرکزی، ترخیص کالا از گمرکات را با چالش جدی مواجه کرده و در حال حاضر بسیاری از کارخانجات قطعه سازی معطل مواد اولیه هستند.

نجفی منش بر لزوم تسریع فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا‌های وارداتی از گمرکات تاکید کرد و گفت: امیدواریم با اتخاذ تمهیدات مناسب از سوی مسئولین، از حجم مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان کاسته شود تا قطعه سازان بتوانند بدون معطلی نسبت به ترخیص مواد اولیه از گمرکات اقدام کنند.

ارسال نظر