به گزارش کارنا، روزهای پایانی هفته گذشته بود که وزیر صمت از موافقت بانک مرکزی با تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای هر یک از خودروسازان به شرط پرداخت مستقیم به زنجیره تامین خبر داد؛ تصمیمی که که در صورت اجرا میتواند به بهبود وضعیت نقدینگی قطعه سازان، رشد تیراژ تولید و پاسخگویی بهتر در تامین نیاز بازار منجر شود.
امیرحسین جلالی، نایبرئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو استان تهران در خصوص موافقت بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان اظهار داشت: اگرچه این موضوع هنوز قطعیت پیدا نکرده، اما تزریق این میزان نقدینگی به زنجیره تامین کمک بزرگی به دو خودروساز بزرگ و قطعه سازان خواهد بود.
وی با بیان اینکه امروز زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به حدود ۳۰۰ همت رسیده است، افزود: به رغم افزایش قیمتی که ایران خودرو و سایپا روی محصولات خود داشتند، اما اثر این افزایش قیمتها در نقدینگی دو خودروساز به دلیل مشکلات قبلی و زیان انباشتهای که دارند، زمان بر خواهد بود.
عضو هیات رئیسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: اگرچه جبران زیان ۳۰۰ همتی خودروسازان فرآیندی زمان بر است، اما حداقل این است که با تسهیلات ۲۰ همتی، نقدینگی منفی آنها متوقف شده و شروع به تامین نقدینگی مثبت خواهند کرد.
جلالی یادآور شد: از این رو با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی بانک مرکزی و افزایش نقدینگی زنجیره تامین، فروش قطعه سازان به واسطه تامین قطعات با قیمتهای جدید افزایش پیدا کرده و به تدریج شاهد روند نقدینگی مثبت در این صنعت خواهیم بود.
نایبرئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو استان تهران در پایان تاکید کرد: چنانچه این نقدینگی به زنجیره تامین تزریق نشود شکاف مالی ناشی از افزایش قیمت و مشکلات نقدینگی خودروسازان به مراتب بیشتر شده و اثر آن بر شرکت سایپا به دلیل تاخیر در افزایش قیمت محصولات این شرکت بیشتر خواهد بود.
ارسال نظر