۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۳
اختصاصی

گمرک؛ مقصر اصلی کمبود و افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو

گمرک؛ مقصر اصلی کمبود و افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو
بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار لوازم یدکی این روز‌ها با کمبود و افزایش قیمت بی سابقه‌ای مواجه شده است که به منظور واکاوی و بررسی علل آن با سید مهدی کاظمی، فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو به گفت‌و‌گو پرداختیم.
کد خبر: ۱۷۸۴۷

به گزارش کارنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار لوازم یدکی این روز‌ها با کمبود و افزایش قیمت بی سابقه‌ای مواجه شده است که به منظور واکاوی و بررسی علل آن با سید مهدی کاظمی، فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو به گفت‌و‌گو پرداختیم.

این فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو گمرک را مقصر اصلی کمبود و افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی عنوان و بیان کرد: با وجود اینکه دولت و قوه قضاییه بار‌ها بر رفع موانع قانونی ترخیص قطعات از گمرکات تاکید کردند، اما گمرک به دلایل مختلف در ترخیص قطعات کوتاهی می‌کند.

کاظمی درباره چرایی کمیاب شدن برخی قطعات در بازار لوازم یدکی خودرو اظهار داشت: کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی تنها مربوط به خودرو‌های کم تیراژ است، زیرا تولید و واردات قطعات این خودرو‌ها به دلیل تقاضای اندک برای تولیدکنندگان و واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا ادامه داد: با این وجود، فعالان بازار لوازم یدکی در صورت وجود تقاضا قادر به تامین قطعات خودرو‌های کم تیراژ هستند، اما، چون قطعات این خودرو‌ها معمولا از دبی وارد می‌شود تامین آنها کمی زمان بر است.

این فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو با تاکید بر عدم کمبود قطعات خودرو‌های داخلی و وارداتی پرتیراژ در بازار بیان کرد: ممکن است قطعات این خودرو‌ها بعضی مواقع به دلیل تاخیر در ترخیص قطعات از سوی گمرک کمیاب شوند، اما در مجموع کمبودی در بازار وجود ندارد.

کاظمی گمرک را مقصر اصلی کمبود و افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی عنوان و بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه دولت و قوه قضاییه بار‌ها بر رفع موانع قانونی ترخیص قطعات از گمرکات تاکید کردند، اما گمرک به دلایل مختلف در ترخیص قطعات کوتاهی می‌کند. این در حالی است که با همکاری گمرکات کشور و تسریع فرآیند ترخیص، تامین قطعات به جای یکی و دو ماه نهایتا ۱۰ تا ۱۵ روز زمان خواهد برد. البته این فرآیند در شهرستان‌ها به دلیل اینکه بازار‌های لوازم یدکی خودرو در سراسر کشور از بازار قطعات یدکی تهران تامین می‌شوند، به مراتب طولانی‌تر از تهران است.

وی افزود: بار‌ها برای ما پیش آمده که ترخیص کاران قول یکی تا دو هفته را برای تامین قطعه به ما می‌دهند، اما به سبب تاخیر در ترخیص قطعات این فرآیند ماه‌ها به طول انجامیده است. با این حال صنف فروش قطعات یدکی خودرو اولین صنف خدماتی در کشور است که در سریع‌ترین زمان ممکن نیاز مشتریان را پاسخ داده و قطعات انواع وسیله نقلیه از خودرو گرفته تا قطار و هواپیما به وفور در خیابان چراغ برق تهران که بورس فروش لوازم یدکی خودرو است، یافت می‌شود و اگر به ندرت تخلفی هم از سوی واحد‌های فروش صورت بگیرد طبق قانون و از طریق اتحادیه قابل پیگیری و رسیدگی است.

سخنگوی سابق اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین درباره دپوی قطعات توسط نمایندگی برخی شرکت‌های خودروساز و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی خودرو بیان کرد: در رابطه با دپوی قطعات بهتر است خود نمایندگی‌ها و توزیع کنندگان پاسخگو باشند، اما در صنف فروش لوازم یدکی قطعا همکاران ما با توجه به رکود حاکم بر بازار و مشکلاتی که در پرداخت اجاره بها، دستمزد، حق بیمه و مالیات دارند، نه تنها تمایلی به دپوی قطعات ندارند، بلکه برای تامین هزینه‌های خود ناچارند قطعات را ولو با سود ناچیز بفروشند.

وی در ادامه به تشدید رکود در بازار لوازم یدکی خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: بازار لوازم یدکی که پیش از وقوع جنگ ۱۲ روزه و نوسانات نرخ ارز رونق خوبی داشت، متاسفانه این روز‌ها با رکودی شدید مواجه است.

این فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو از افزایش ۳۰ درصدی قیمت قطعات یدکی در بازار خبر داد و گفت: با افزایش نرخ ارز قیمت قطعات نیز رشد قابل توجهی داشته که بنده به صراحت اعلام می‌کنم مقصر این افزایش قیمت‌ها دولت است، چراکه دولت با کنترل نرخ ارز می‌تواند قیمت‌ها را در بازار مدیریت کند، کمااینکه بار‌ها شاهد بودیم که دولت با کنترل نرخ دلار، قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است.

کاظمی با بیان اینکه گرانی‌ها ربطی به تحریم ندارد، تصریح کرد: درست است که درآمد‌های ارزی دولت به واسطه تحریم‌ها کاهش پیدا کرده، اما تقریبا ۸۰ درصد قطعات یدکی خودرو در داخل تولید می‌شود و قیمت آنها نباید با رشد نرخ افزایش پیدا کند. با این حال جهش قیمت‌ها در صنف قطعات یدکی کمتر از صنوف دیگر بوده است.

ارسال نظر