به گزارش کارنا، رئیس هیاتمدیره انجمن کارفرمایی مراکز اسقاط کشور با اعلام اینکه طبق آمار وزارت بهداشت سالانه ۵۷ هزار نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست میدهند، عنوان کرد: دولت سالانه میلیاردها دلار صرف واردات دارو و واردات بنزین میکند، در حالی که با سرمایه گذاری در راستای خروج خودروهای فرسوده بسیاری از این هزینهها جبران شده و شاهد کاهش آلودگی هوا در کشور خواهیم بود.
حسن کریمیان با اشاره به کاهش آمار اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری بیان کرد: در نیمه اول سالجاری ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۸ هزار دستگاه و در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ حدود ۱۸۰ هزار دستگاه بوده و با روند فعلی بعید است به آمار سال گذشته دست پیدا کنیم.
وی در تشریح علل روند نزولی اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری عنوان کرد: کاهش آمار اسقاط خودروهای فرسوده در وهله نخست از مسائل اقتصادی کشور و تبعات منفی جنگ ۱۲ روزه نشأت میگیرد، اما در مجموع، چون تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو از مصرف کنندگان عمده گواهی اسقاط هستند و حجم تولیدات داخل و واردات خودرو نسبت به سال گذشته افت داشته به تبع آن اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری نیز با کاهش مواجه شده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا افزود: از این رو مراکز اسقاط به دلیل کاهش مصرف گواهی از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو با انباشت گواهی اسقاط و توقف در سرمایه در گردش رو به رو شدهاند.
رئیس هیاتمدیره انجمن کارفرمایی مراکز اسقاط کشور عدم توان خرید نقدی گواهی اسقاط توسط دو خودروساز بزرگ را از دیگر معضلات حوزه اسقاط برشمرد و تصریح کرد: خودروسازان داخلی به دلیل عدم توان خرید نقدی برگه اسقاط به خرید اعتباری تمایل بیشتری دارند که این امر سرمایه زیادی را میطلبد و با سرمایه محدود مراکز اسقاط همخوانی ندارد.
کریمیان همچنین درباره وضعیت پرداخت مطالبات مراکز اسقاط از سوی خودروسازان داخلی بیان کرد: اگرچه روند پرداخت بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، اما دو شرکت سایپا و پارس خودرو هنوز بدهی خود را با مراکز اسقاط تسویه نکرده و پرداخت بدهی ایران خودرو نیز دیرتر از موعد مقرر صورت گرفته است.
وی با اشاره به رقم بالای بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط یادآور شد: متاسفانه روند کند پرداخت بدهی خودروسازان که رقم بالایی است، تامین سرمایه در گردش مراکز اسقاط را با اختلال مواجه کرده است.
رئیس هیاتمدیره انجمن کارفرمایی مراکز اسقاط کشورهمچنین درباره پیشنهاد اخیر مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر استفاده از ظرفیت خودروسازان مونتاژکار با داخلی سازی پایین در مصرف گواهی اسقاط بیان کرد: متاسفانه محدودیتهای تخصیص ارز به واردات قطعات سی کی دی و همچنین نبود مشتری که به سبب قیمت بالای این خودروها اتفاق افتاده، تولید خودروهای مونتاژی را نیز با چالش مواجه کرده است. از این رو چنانچه واردات قطعات سی کی دی تسهیل و تولید خودروهای مونتاژی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند میتوان بخشی از روند نزولی اسقاط خودروهای فرسوده را از این محل جبران کرد، در غیر این صورت اثر چندانی بر روند اسقاط خودروهای فرسوده نخواهد داشت.
کریمیان با تاکید بر لزوم پیش بینی اعتبارات لازم در بودجه سال آینده در راستای رشد اسقاط خودروهای فرسوده بیان کرد: اقداماتی، چون تعطیلیهای مکرر مدارس و ادرات و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در راستای کاهش آلودگی هوا از راه حلهای مسکن و موقت هستند که کمک چندانی به معضل آلودگی هوا در کشور نخواهد کرد.
وی با اعلام اینکه طبق آمار وزارت بهداشت سالانه ۵۷ هزار نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست میدهند، تصریح کرد: دولت سالانه میلیاردها دلار صرف واردات دارو و واردات بنزین میکند، در حالی که با سرمایه گذاری در راستای خروج خودروهای فرسوده بسیاری از این هزینهها جبران شده و شاهد کاهش آلودگی هوا در کشور خواهیم بود.
رئیس هیاتمدیره انجمن کارفرمایی مراکز اسقاط کشور با اشاره به هدف گذاری تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و پیش بینی اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در برنامه توسعه هفتم تصریح کرد: وقتی آمار تولید خودرو سه برابر اسقاط خودروهای فرسوده است طبیعی است امروز با محدودیت جای پارک در سطح شهرها، ناترازی مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور مواجه شویم.
کریمیان با اشاره به اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده ادامه داد: قطعا با این روند اگر ۴۴ سال خودروی فرسوده از رده خارج کنیم تازه به آمار فعلی خودروهای فرسوده در کشور خواهیم رسید و این موضوع مهمی است که دولت و رسانهها باید تمرکز جدی روی آن داشته باشند.
رئیس هیاتمدیره انجمن کارفرمایی مراکز اسقاط کشور در پایان تصریح کرد: اگر به دنبال راهکار اساسی و جدی برای رفع مشکل آلودگی هوا در کشور هستیم، دولت باید با سرمایه گذاری در حوزه اسقاط زمینه خروج خودروهای فرسوده از ناوگان خودرویی کشور را فراهم کند، در غیر این صورت هر روز به معضلات این بخش اضافه خواهد شد.
ارسال نظر