به گزارش کارنا، بر اساس قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موظفاند پس از رسیدن خودرو به سن فرسودگی، نسبت به اسقاط آن اقدام کنند.
خودروی فرسوده به خودرویی گفته میشود که به دلیل سن بالا، نقصهای فنی، مصرف سوخت غیراقتصادی یا آلایندگی بیش از حد، دیگر برای تردد ایمن و استفاده روزمره مناسب نیست. این دسته از خودروها با خودروهای اوراقی تفاوت دارند؛ چراکه خودروهای اوراقی عملاً غیرقابل استفادهاند و صرفاً برای بازیافت قطعات مورد استفاده قرار میگیرند.
اسقاط خودروهای فرسوده، فرایندی است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت محیط زیست، نقش مؤثری در کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی جادهها و کاهش هزینههای اقتصادی و اجتماعی ایفا میکند. به همین دلیل، مدیریت و خروج این خودروها از چرخه تردد به یکی از محورهای مهم سیاستگذاری در حوزه حملونقل تبدیل شده است.
در ایران، با افزایش تعداد خودروهای فرسوده و آثار منفی آنها بر محیط زیست و اقتصاد، دولت طی سالهای اخیر طرحهای تشویقی متعددی برای ترغیب مالکان به اسقاط این خودروها اجرا کرده است. دریافت خودروی نو، بهرهمندی از تسهیلات بانکی و برخورداری از برخی معافیتها از جمله مشوقهایی است که در این طرحها پیشبینی شده است. با این حال، فرایند اسقاط برای برخی مالکان همچنان پیچیده و زمانبر تلقی میشود.
سن فرسودگی خودرو چقدر است؟


برخی از سوالات متداول مردم در روند اسقاط خودرو به شرح زیر است:
خودرو اسقاط شده چرا گواهی در صفحه کاربری شارژ نشده است؟
در صورت دریافت تاییدیه فراجا، پس از ۲ روز کاری گواهی اسقاط در صفحه شارژ میشود در صورت عدم امکان رویت پس از مدت زمان یاد شده، مراتب جهت انجام پیگیریهای بعدی به دفتر پاسخگویی انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو اعلام و پیگیری لازم صورت پذیرد.
چرا انتقال گواهی اسقاط از صفحه مرکز اسقاط به صفحه خریدار انجام نشده است؟
انتقال گواهی اسقاط از صفحه کاربری مراکز اسقاط به صفحه خریدار سه مرحله دارد: (۱- انتقال گواهی جهت بررسی خریدار، ۲- تایید گواهی در حال انتقال توسط خریدار (نوع و تعداد بر اساس نیاز) ۳- نهایی سازی انتقال پس از تاییدیه مالی توسط مراکز اسقاط)
در صورتیکه کلیه مراحل انجام شده و باز هم امکان مشاهده گواهی در صفحه کاربری خریدار وجود ندارد، موضوع از طریق اعلام شماره بسته و یا VIN به همراه مشخصات مرکز و خریدار، قابل بررسی و اصلاح خواهد بود.
گواهی اسقاط خریداری شده متناسب با نوع واردات نیست و چگونه گواهی را عودت دهیم؟
با توجه به سه مرحلهای بودن فرایند انتقال گواهی عموما مواجه با این دسته از اشتباهات تنها به دلیل اشتباه فروشنده و خریدار میباشد. در صورت نیاز به انتقال گواهی و به منظور رعایت ضوابط حقوقی مرتبط، نسبت به تکمیل فرم انتقال گواهی توسط طرفین و تایید محضری امضاء (گواهی امضاء محضر بر روی فرم توسط صاحبان امضاء) و ارائه به ستاد ممکن خواهد بود.
چرا گواهی اسقاط از صفحه قدیم به صفحه جدید منتقل نشده است؟
جهت انتقال گواهی اسقاط واردکنندگان محترم دارای صفحه فعالیت (کد IM) از سامانه قدیم (سامانه Nosazin.org متعلق به مرکز مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای وزارت راه و شهرسازی) به سامانه جدید (سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کشور NNHK.IR) میبایستی مراحل ذیل به ترتیب صورت پذیرد:
۱- ایجاد صفحه کاربری با نقش "واردکننده" در سامانه NNHK.IR
۲- ثبت درخواست رسمی انتقال گواهی در دبیرخانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
- افراد حقوقی درخواست خود را میبایستی در سربرگ رسمی شرکت به همراه مهر و با امضا، امضا داران مجاز شرکت به ثبت برسانند
- افراد حقیقی میتوانند درخواست خود را در صفحات عادی و بدون سربرگ در دبیرخانه ثبت نمایند
۳- پس از انجام اقدامات فوق حداکثر ظرف ۴۸ ساعت کاری و در صورت عدم مغایرت بین شناسه /کد ملی اعلامی انتقال انجام شده و ذینفعان امکان رویت گواهیهای اسقاط خود را در مخزن گواهی اسقاط خواهند داشت. (به هیچ عنوان بین شناسه / کد ملی وارد شده در سامانه قبلی و سامانه جدید نباید مغایرتی وجود داشته باشد)
اشخاص حقیقی داری کارت هوشمند و شرکتهای حمل و نقل خود مالک برای چند کشنده وارداتی میتوانند از پرداخت نقدی به جای گواهی اسقاط استفاده کنند؟
بر اساس بند (الف) تبصره ۳ ماده ۱۰ اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو هر راننده دارای کارت هوشمند و شرکتهای حمل و نقل خود مالک میتواند هر ۱۰ سال یکبار به شرط تایید اطلاعات کارت هوشمند از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، یک کشنده حداکثر دارای ۳ سال کارکرد با رعایت الزامات اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد اقدام نماید. شایان ذکر است خارج از شرایط مذکور، ارائه گواهی اسقاط منطبق با محصول وارداتی الزامی است.
در زمان ثبت مشخصات خودرو، VIN اشتباه ثبت شده است چگونه میتوان آنرا اصلاح کرد؟
پس از ثبت خودرو، اگر اشتباه ثبت VIN تا قبل از ارسال اطلاعات به شماره گذاری مشخص گردد، امکان حذف مراحل از طریق ارائه درخواست رسمی به ستاد توسط شرکتهای واردکننده و یا تولید کنندگان وجود خواهد داشت و پس از حذف نیاز به طی مراحل از ابتدا با اطلاعات جدید میباشد. در صورتی که بروز اشتباه پس از ارسال اطلاعات به راهور فراجا مسجل گردد، متقاضی میبایست با ارائه مستندات مرتبط به ستاد اقدام نموده تا نسبت به انجام مکاتبات لازم جهت اصلاح دادههای ارسالی اقدام شود.
در جریان فرایند ثبت و دریافت مجوز واردات خودرو، اعتبار کارت هوشمند خریدار کشنده وارداتی تا ۳ سال کارکرد مشمول بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی تایید نشده است؛ آیا میتواند با پرداخت ۵ درصد ارزش خودرو نسبت به طی سایر مراحل اقدام کند؟
بر اساس قانون برای شمارهگذاری حتما باید گواهی اسقاط ارایه کند.
نوع طرح در ثبتنام اشتباه انتخاب شده است چگونه میتوان آنرا اصلاح کرد؟
با تکمیل فرم اصلاح مشخصات موجود در سامانه و چاپ آن در سربرگ شرکت و ممهور نمودن آن و ارائه آن به ستاد امکان اصلاح وجود خواهد داشت.
مدتی است که درخواست ثبت شده در مرحله بررسی اولیه باقی مانده، علت تاخیر در تایید آن چیست؟
عموما مرحله اولیه بررسی شامل مراحل، بررسی اطلاعات ثبت شده در سامانه و انطباق با مدارک الصاق شده و اطلاعات دریافتی از سایر سامانههای این حوزه به انضمام اخذ تاییده گمرک و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای میباشد و طی این مراحل در حدود ۳۰ روز کاری زمان نیاز دارد.
رفع مغایرتهای فیش واریزی عوارض پرداختی چگونه ممکن خواهد بود؟
۱- فیش واریزی به نام بهره بردار خودرو نمیباشد:
شخص واریز کننده نسبت به تکمیل فرم "درخواست عودت وجه" اقدام و به انضمام اصل فیش واریزی جهت دریافت نامه بازگردانی وجه به ستاد مراجعه نماید. پس از صدور نامه، نامبرده با مراجعه به صندوق توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت میتواند نسبت به دریافت معرفی نامه دریافت وجه از بانک اقدام نماید. شایان ذکر است در این حالت کلیه مراحل ثبت نام حذف و متقاضی باید مجددا نسبت به ثبت جدید اطلاعات اقدام نماید.
۲- مبلغ واریزی با عوارض تعیین شده مغایر میباشد.
در صورت واریز مازاد، متقاضی میتواند نسبت به تکمیل فرم "عودت وجه" اقدام و پس از طی مراحل مندرج در بند یک نسبت به دریافت مازاد پرداختی خود اقدام نماید.
در صورت واریز کمتر از مبلغ تعیین شده، متقاضی میبایست طبق مراحل مندرج در بند ۱ اقدام نماید.
چه زمانی در فرایند ثبت نام نیاز به اخذ استعلام گمرک است؟
در حال حاضر استعلام از گمرک به صورت برخط در حال انجام است در صورتی که اطلاعات در سامانه جامع تجارت کامل نباشد و یا اطلاعات ارسالی از سامانه جامع تجارت به صورت تجمیعی (چند VIN در یک برگه ارسالی) باشد، استعلام مجزا از گمرک گرفته میشود.
چه زمانی در فرآیند ثبتنام نیاز به استعلام از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است؟
به منظور استعلام وضعیت کارت هوشمند خودرو و سوابق قبلی استفاده از مقررات حاکم بر واردات خودرو مترتب بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی کشور، انجام استعلام مذکور برای کلیه متقاضیان این نوع واردات الزامی است.
مراحل ثبت نام و دریافت شناسه کاربری در سامانه ستاد نوسازی و اسقاط خودرو (برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی) چگونه است؟
۱- مراجعه به درگاه اینترنتی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کشور (www.nnhk.ir)
۲- انتخاب نقش ثبت نام کننده (متقاضی حقیقی، متقاضی حقوقی شامل سازمانها و نهادهای دولتی، تولید کنندگان، واردکنندگان)
تولیدکننده قطعات خودرو قصد واردات خودرو دارد باید با کدام نقش در سامانه ثبتنام کند؟
تنها تولیدکنندگان خودرو میتوانند به عنوان «تولید کنندگان» در سامانه ثبتنام کنند و تولیدکنندگان قطعات خودرو در صورتی که قصد واردات خودرو داشته باشند در صورت داشتن کارت بازرگانی باید به عنوان «وارد کنندگان» در سامانه ثبتنام کنند.
مالک خودرو فرسوده چگونه میتواند خودرو را اسقاط و خودرو دست دوم خارجی درخواست کند؟
آییننامهای تاکنون در خصوص واردات خودروهای دست دوم و کارکرده از سوی هیات محترم دولت ابلاغ نشده است. در صورت ابلاغ این آییننامه، در سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir اطلاعرسانی میشود.
از چه شرکتهایی میتوان برای طرح جایگزین، خودرو گرفت؟
تمام شرکتهایی که در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، محصولاتشان ارایه شدهاند امکان انتخاب توسط متقاضیان خودروهای فرسوده را دارند.
مالک موتورسیکلت فرسوده چگونه میتواند موتورسیکلت خود را اسقاط و موتورسیکلت جایگزین بگیرد؟
آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در شرف تصویب در هیات دولت است؛ پس از تصویب و ابلاغ این آییننامه بلافاصله طرحهای اسقاط نقدی و جایگزینی برای موتورسیکلتهای فرسوده اجرا خواهد شد. جزئیات این طرحها متعاقبا در سایت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir اطلاعرسانی میشود.
از کجا مراکز اسقاط مجاز را شناسایی کنیم؟
فهرست مراکز مجاز اسقاط خودروهای فرسوده در سایت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به تفکیک استانها به نشانی https://www.nnhk.ir/pages/jalopy_center_map قابل مشاهده است.
قیمت گواهی اسقاط چند است از کجا میتوان استعلام قیمت گرفت و خرید کرد؟
تا زمان تصویب آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گواهی اسقاط به صورت توافقی بین مراکز اسقاط و سایر ذینفعان تبادل و معامله میشود. در آییننامه یاد شده وظیفه قیمتگذاری گواهی اسقاط به عهده سازمان حمایت از مصرفکننده است. اما در حال حاضر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده جهت کنترل بازار این حوزه مرجع اعلام قیمت گواهی اسقاط است. برای خرید گواهی اسقاط میتوانید با انجمن صنفی مراکز اسقاط به شماره ۰۲۱۸۶۰۷۰۵۶۲ یا ۰۲۱۸۶۰۷۰۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.
هر شخص حقیقی میتواند گواهی اسقاط به نام خود داشته باشد؟
گواهی اسقاط جهت عرضه و فروش فقط توسط مرکز اسقاط قابل انجام میباشد و اگر بنام اشخاص حقیقی یا حقوقی گواهی تولید شود فقط در صفحه همان شخص قابل استفاده خواهد بود.
منبع:تسنیم
ارسال نظر