به گزارش کارنا، رییس کانون سراسری کامیون داران ایران عنوان کرد: واردات کامیونهای اروپایی بدون ثبت سفارش و الزام به اسقاط ناوگان فرسوده موجب ناترازی عرضه و تقاضا و ترویج بومی گرایی در ناوگان جادهای شده است.
فیروز خدایی با انتقاد از عدم ثبات قوانین واردات کامیون و کشنده در کشور بیان کرد: متاسفانه از شروع واردات از سال ۹۸ دهها بار شیوه و ضوابط واردات کامیون و کشنده تغییر کرده و واردکنندگان و رانندگان کامیون هر بار باید فرآیند متفاوتی را برای واردات طی میکنند.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: فرآیند واردات در گذشته به این شکل بود که کامیونهای وارداتی بدون ثبت سفارش وارد گمرکات کشور میشدند و سپس فرآیند ثبت سفارش صورت میگرفت. پس از مدتی، چون گمرکات با حجم زیادی از کامیونهای وارداتی رو به رو شدند، واردات کامیون و کشنده بدون ثبت سفارش ممنوع اعلام شد و به این ترتیب کامیونهایی که پشت مرزها بودند برای اینکه توسط کشور ترکیه مصادره نشوند بدون اینکه فرآیند رسمی ثبت سفارش را طی کنند با دستور نهاد ریاست جمهوری وارد کشور شده و توسط دلالان به متقاضیان داخلی فروخته شدند.
رییس کانون سراسری کامیون داران ایران تصریح کرد: از سوی دیگر، ثبت سفارش قطره چکانی کامیونهای وارداتی باعث شده ثبت سفارش این کامیونها که دلالان ریالی بابت آن به دولت پرداخت نکردهاند بیش از دو میلیارد تومان برای خریداران تمام شود.
خدایی بیان کرد: ورود کامیونهای وارداتی بدون ثبت سفارش در حالی اتفاق افتاده است که ناوگان جادهای کشور به شدت نیازمند نوسازی است و هرگونه واردات بدون الزام به اسقاط چرخه حمل و نقل جادهای کشور را دچار آسیب خواهد کرد.
وی یادآور شد: متاسفانه واردات کامیونهای اروپایی بدون الزام به اسقاط ناوگان فرسوده موجب ناترازی عرضه و تقاضا در ناوگان جادهای و ترویج بومی گرایی در این حوزه شده است؛ به این معنا که رانندگان محلی خود را در الویت تخصیص بار میدانند و این پدیده موجب افزایش ترددهای یک سر خالی برای رانندگان غیر بومی شده است. این در حالی است که رانندگی از مشاغل سیال بوده و ترددهای یک سر خالی و بدون رفت و برگشت برای رانندگان مقرون به صرفه نیست.
رییس کانون سراسری کامیون داران ایران اظهار داشت: از این رو واردات بدون حساب کتاب کامیون و کشنده بدون خروج ناوگان فرسوده میتواند تبعات جبران ناپذیری برای صنعت حمل و نقل به دنبال داشته باشد.
خدایی درباره استفاده از ظرفیت تولیدات داخل برای نوسازی ناوگان جادهای کشور اظهار داشت: واقعیت این است که کامیونهای چینی که در داخل مونتاژ میشوند به دلیل استهلاک بالا و عمر پایینی که دارند گزینه مناسبی برای نوسازی ناوگان جادهای نیستند.
ارسال نظر