۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۶
پیرو مصوبه جدید دولت عنوان شد:

کاهش ۴۵ درصدی مصرف سوخت با اسقاط کامیون‌های فرسوده

کاهش ۴۵ درصدی مصرف سوخت با اسقاط کامیون‌های فرسوده
دولت طی مصوبه‌ای جدید با تصویب یک تبصره جدید در آیین‌نامه اجرایی ماده‌۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو‌های سنگین را مشروط به گواهی اسقاط خودروی مشابه کرده است؛ مصوبه‌ای که اجرای آن می‌تواند ناوگان جاده‌ای کشور را که سال‌هاست با فرسودگی و مصرف سوخت بالا دست و پنجه نرم می‌کند از بحران نجات دهد.
کد خبر: ۱۸۴۶۸

به گزارش کارنا، دولت طی مصوبه‌ای جدید با تصویب یک تبصره جدید در آیین‌نامه اجرایی ماده‌۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو‌های سنگین را مشروط به گواهی اسقاط خودروی مشابه کرده است؛ مصوبه‌ای که اجرای آن می‌تواند ناوگان جاده‌ای کشور را که سال‌هاست با فرسودگی و مصرف سوخت بالا دست و پنجه نرم می‌کند از بحران نجات دهد.

رضا رستمی، رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اسقاط کامیون‌های فرسوده موضوعی حائز اهمیت برای بخش حمل و نقل است، عنوان کرد: اسقاط کامیون‌های فرسوده به ازای واردات باعث نوسازی واقعی در ناوگان جاده‌ای می‌شود. در مقابل وقتی با واردات، ناوگان فرسوده از رده خارج نمی‌شود به خصوص در شرایط فعلی که به سبب تحریم‌ها حجم کالا‌ها نسبت به تعداد ناوگان کاهش پیدا کرده، عرضه و تقاضا در ناوگان جاده‌ای با ناترازی مواجه می‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا ادامه داد: کمااینکه هم اکنون بسیاری از کامیون‌ها به دلیل نبود تقاضا به صورت یک سر خالی فعالیت کرده و فعال شدن حمل و نقل ریلی نیز به کاهش تقاضا در این بخش دامن زده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: از این رو اگر واردات کامیون برای کلیه فعالان این حوزه اعم از کارخانجات تولیدی و شرکت‌های های بزرگ حمل و نقل مشروط به اسقاط شود، گامی مثبت در جهت نوسازی ناوگان جاده‌ای برداشته خواهد شد، در غیر این صورت واردات بدون خروج کامیون‌های فرسوده به تشدید مشکلات در ناوگان جاده‌ای دامن خواهد زد.

رستمی با اشاره به مزایای خروج ناوگان فرسوده تصریح کرد: از آنجایی که امروز افزایش مصرف سوخت به معضلی جدی در کشور تبدیل شده اسقاط کامیون‌های فرسوده و جایگزینی آنها با کامیون‌های وارداتی اثر قابل توجهی بر کاهش مصرف سوخت آنها خواهد داشت، چراکه مصرف گازوئیل کامیون‌های فرسوده که اکنون ۵۰ تا ۶۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است با نوسازی ناوگان به ۳۲ تا ۳۵ لیتر رسیده و حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در پایان به اثرات زیست محیطی اسقاط کامیون‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر، امروز بخش قابل توجهی از افزایش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها به دلیل مصرف سوخت بالای ناوگان فرسوده است، در حالی که جایگزینی کامیون‌های نو و فرسوده اثری مستقیم بر کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

ارسال نظر