۰۶ دی ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۵
اختصاصی

واردات خودرو‌های کارکرده به سرنوشت خودرو‌های وارداتی خارج نشین‌ها دچار می‌شود؟!

واردات خودرو‌های کارکرده به سرنوشت خودرو‌های وارداتی خارج نشین‌ها دچار می‌شود؟!
هفته گذشته بود که رئیس پلیس راهور فراجا از نخستین مرحله شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی پنج سال کارکرد در کیش خبر داد.
کد خبر: ۱۹۴۱۰

به گزارش کارنا، هفته گذشته بود که رئیس پلیس راهور فراجا از نخستین مرحله شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی پنج سال کارکرد در کیش خبر داد.

سردار تیمور حسینی با بیان اینکه مجوز واردات خودرو‌های با پنج سال کارکرد از طرف دولت ابلاغ شده است، افزود: اولین مرحله واردات خودرو‌های کارکرده از روز یکشنبه (۲۳ آذرماه) در کیش اجرا شده و امیدواریم پلاک‌گذاری این خودرو‌ها به‌زودی در سراسر کشور آغاز شود.

رئیس پلیس راهور در حالی از آغاز شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی پنج سال کارکرد در کیش خبر داده است که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا اعلام داشت واردات خودرو‌های کارکرده بدون تعیین تعرفه قابلیت اظهار به گمرک را ندارد. ضمن اینکه ثبت سفارش واردات کارکرده‌ها هنوز فعال نشده و ورود آنها بدون ثبت سفارش به کشور ممنوع است.

دادفر در ادامه واردات خودرو‌های کارکرده به کشور را دور از ذهن دانست و بیان کرد: با توجه به مقاومت پنهانی که در برابر واردات خودرو به کشور وجود دارد، پیش بینی می‌شود واردات خودرو‌های کارکرده نیز به سرنوشت خودرو‌های وارداتی ایرانیان خارج از کشور دچار شود.

وی با انتقاد از تعرفه بالا خودرو‌های وارداتی ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: وقتی تعرفه واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور ۱۲۰ و ۱۳۰ درصد تعیین می‌شود به این معنا است که واردات خودرو توسط خارج نشین‌ها عملا غیرممکن است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: این در حالی است که خودرو‌های وارداتی کارکرده به دلیل قیمت پایین تری که نسبت به خودرو‌های نو دارند، جایگزین مناسبی برای خودرو‌های اسقاطی مدل پایین در کشور هستند و می‌توانند خلآ موجود بین خودرو‌های صفر وارداتی و مونتاژی را جبران کرده و انواع سلایق در بازار داخل را پوشش دهند.

دادفر با صراحت بیان کرد: همان طور که بار‌ها اعلام کردیم قیمت خودروی وارداتی شاخص تعیین قیمت خودرو‌های تولیدی و مونتاژی است و هر گونه کاهش قیمت در خودرو‌های وارداتی چه نو، چه کارکرده و چه خودرو‌های وارداتی ایرانیان خارج از کشور منجر به کاهش بهای خودرو‌های داخلی و مونتاژی می‌شود که منافع آن در نهایت برای مردم است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: بنابراین هر چه در واردات خودرو چه نو و چه کارکرده با حفظ فاصله ایمنی بین قیمت تمام شده خودروی داخلی و خارجی، دست مصرف کننده را باز بگذاریم و نگاه کاهشی به تعرفه‌ها داشته باشیم، تقاضای کاذب و دلالی در بازار خودرو از بین رفته و بازار کنترل خواهد شد.

اما درباره چگونگی آغاز شماره گذاری خودرو‌های وارداتی کارکرده بدون ثبت سفارش و تعیین تعرفه‌ها نظر سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا را جویا شدیم.

سردار حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا اظهار داشت: قانون واردات خودرو در مناطق آزاد متفاوت از سرزمین اصلی است و با ابلاغ مجوز واردات خودرو‌های با پنج سال کارکرد از سوی دولت این فرآیند ابتدا از مناطق آزاد آغاز شده به امید اینکه هر چه سریع‌تر در سرزمین اصلی نیز اجرایی شود.

وی تاکید کرد: از دولت محترم انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر زمینه واردات خودرو‌های پنج سال کارکرده به سرزمین اصلی که گامی مهم در راستای تعادل بازار خودرو و ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی است را فراهم کند؛ بنابراین آنطور که از اظهارات رییس پلیس راهور فراجا و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برمی آید دولت دیر یا زود مجوز واردات خودرو‌های کارکرده به سرزمین اصلی را ابلاغ خواهد کرد، اما در تعیین تعرفه‌ها به گونه‌ای عمل خواهد کرد که هدف غایی از واردات خودرو‌های دست دوم که تنظیم بازار خودرو و دسترسی مصرف کننده به خودروی خارجی قیمت مناسب بوده را عملا غیرممکن می‌کند.

ارسال نظر