۰۷ دی ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۲
اختصاصی

بانک مرکزی؛ مقصر اصلی گرانی در بازار خودرو

بانک مرکزی؛ مقصر اصلی گرانی در بازار خودرو
خودرو که در یک سال گذشته به دلیل رکود عمیق و نبود تقاضا در بازار خودرو ارزش خود را به عنوان کالای سرمایه‌ای از دست داده بود، بار دیگر به مدار دارایی‌ها بازگشته است.
کد خبر: ۱۹۶۶۷

به گزارش کارنا، خودرو که در یک سال گذشته به دلیل رکود عمیق و نبود تقاضا در بازار خودرو ارزش خود را به عنوان کالای سرمایه‌ای از دست داده بود، بار دیگر به مدار دارایی‌ها بازگشته است.

ثبت نام بیش از ۱۰ میلیون نفر در آخرین طرح فروش ایران خودرو بیانگر این نکته است که مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود دوباره رو به خرید خودرو آورده‌اند. حال سوال کلیدی این است که چرا خودرو بار دیگر به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است که برای پاسخ به آن با امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به گفت‌و‌گو پرداختیم.

کاکایی در این خصوص اظهار داشت: نکته مهم این است که خودرو برخلاف تصور مردم در شرایط رکود بازار هم کالای سرمایه‌ای بوده، اما، چون سودآوری آن کمتر از بازار طلا و سکه بوده نتوانسته سرمایه‌ها را به سمت خود جذب کند.

وی در تشریح علل رکود بازار خودرو در یک سال گذشته اظهار داشت: مردم پایان سال گذشته با این ذهنیت که بازار خودرو با رشد تولید و واردات به تعادل می‌رسد امیدوار به افزایش عرضه خودرو بودند، کمااینکه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به خصوص در خودرو‌های مونتاژی به حداقل رسید و بسیاری از این خودرو‌ها با شرایط اقساطی به فروش رسیدند، اما متاسفانه کاهش ۱۰ درصدی تولید خودرو و چشم انداز اقتصاد کشور در سال جاری که ازعدم بهبود وضعیت اقتصادی حکایت دارد مردم را نسبت به بازار خودرو حساس کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا افزود: با این حال بازار خودرو با وجود رشد تقاضا و واکنش هیجانی همچنان به دلیل عدم تمایل فروشندگان بازار به فروش خودرو در رکود به سر می‌برد.

کاکایی با اشاره به سیل تقاضا در طرح فروش اخیر ایران خودرو خاطرنشان کرد: ثبت نام بیش از ۱۰ میلیون نفر در طرح فروش اخیر از یک طرف به دلیل حذف شرط افتتاح حساب وکالتی بوده، چراکه مردم به طور طبیعی تمایل به شرکت در لاتاری رایگان خودرو دارند و از طرفی به دلیل اختلاف ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیونی قیمت در برخی از محصولات ایران خودرو بوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین شرط افتتاح حساب وکالتی نه تنها نباید از طرح فروش خودرو حذف می‌شد، بلکه دولت باید با توجه به رشد تورم به ۵۰ درصد، مسدودسازی ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی را به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش می‌داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه خودرو در ایران همچنان کالای سرمایه است، اذعان داشت: در کشوری که تورم دو رقمی و بیش از ۴۰ درصد است، طبیعی است خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب شود، چراکه وقتی رئیس بانک مرکزی مسئولیتی در قبال حفظ ارزش پول ندارد و مسئولین محترم مردم را تشویق به خرید طلا برای حفظ ارزش سرمایه خود می‌کنند، خرید هر کالایی با قابلیت ذخیره سازی حتی کاغذ A۴ سرمایه محسوب خواهد شد.

کاکایی بیان کرد: از این رو می‌توان گفت امروز نه تنها بازار خودرو بلکه کل اقتصاد کشور به دلیل بی تدبیری بانک مرکزی در وضعیتی آشفته و نا به سامان به سر می‌برد.

وی در ادامه یادآور شد: البته بانک مرکزی تنها مقصر این وضعیت نیست، اما، چون دلیل عمده سرمایه‌ای بودن اغلب کالا‌ها در کشور ما تورم است؛ بنابراین مقصر اصلی تورم در کشور بانک مرکزی می‌باشد، چراکه با چاپ پول به رشد تورم دامن زده است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این در حالی است که کشوری مانند افغانستان با جلوگیری از چاپ پول توانسته تورم را به ظاهر کنترل کند، هر چند که چنین سیاستی در نهایت منجر به رکود اقتصادی می‌شود، اما اگر بانک مرکزی جلوی چاپ پول را بگیرد حداقل این است که تورم کنترل شده و مسئولیت رکود اقتصادی به عهده وزارت اقتصاد و دارایی خواهد بود.

کاکایی در پایان با اشاره به تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر حذف معاملات ارز در تالار اول مرکز مبادله و انتقال معاملات به تالار دوم عنوان کرد: حذف ارز تالار اول با نرخ ۷۰ هزار تومان و جایگزینی آن با ارز ۱۱۰ هزار تومانی همزمان با جهش نرخ ارز در بازار آزاد نشان می‌دهد بانک مرکزی نه تنها عملکرد مناسبی در کنترل نرخ ارز و تورم در کشور ندارد، بلکه شرایط را از آنچه که است، پیچیده‌تر خواهد کرد.

ارسال نظر