به گزارش کارنا، یک فعال بازار خودرو با بیان اینکه وزارت صمت باید در رابطه با محدودیت عرضه خودروهای داخلی و وارداتی پاسخگو باشد، عنوان کرد: عدم تحقق وعدههای وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید و همچنین واردات گسترده خودرو، مشتریان را برای خرید خودرو متحمل هزینه های سنگینی کرده است.
سعید مؤتمنی با اشاره به اختلاف قیمت فاحش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه و بازار آزاد اظهار داشت: محدودیت در عرضه خودروهای وارداتی موجب شده خودرویی مانند هیوندای توسان که با نرخ ۲۲ هزار دلار وارد و در سامانه یکپارچه عرضه شده با قیمت ۸۳ هزار دلار و حدود ۵ میلیارد تومان در بازار آزاد به فروش برسد.
وی ادامه داد: در حالی که اگر تعداد زیادی خودرو وارداتی فاکتور و روانه بازار می شد هم از ایجاد رانت برای دلالان جلوگیری می شد و هم شکاف قیمتی خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه و بازار آزاد به کمترین حد خود کاهش پیدا می کرد.
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به اختلاف قیمت ۸۰ درصدی برخی خودروهای داخلی در کارخانه و بازار اضافه کرد: محدودیت در عرضه و فاکتور برخی خودروهای داخلی نیز اختلاف قیمت این خودروها در کارخانه و بازار را افزایش داده است. به عنوان مثال فاصله قیمتی پژو ۲۰۷ مدل ۱۴۰۳ که در بازار بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد با نرخ مصوب آن حدود ۶۵۰ میلیون تومان است.
موتمنی با بیان اینکه وزارت صمت باید در رابطه با محدودیت عرضه خودروهای داخلی و وارداتی پاسخگو باشد، تصریح کرد: متاسفانه عدم تحقق وعدههای وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو و همچنین واردات گسترده خودرو، مشتریان را برای خرید خودرو متحمل هزینه های سنگینی کرده است.
این فعال بازار خودرودرباره پیش بینی وضعیت بازار خودرو در سه ماهه نخست امسال جاری بیان کرد: یکی از فاکتورهای مهم و موثر بر قیمت خودرو نرخ تورم و ارز است که در صورت ثبات نرخ تورم، بازار خودرو نیز به ثبات خواهد رسید و در صورت رشد نرخ تورم و دلار و محدودیت در عرضه خودرو شاهد افزایش قیمت شدید در بازار خودرو خواهیم بود چراکه ثبات در بازار خودرو مستلزم تثبیت نرخ تورم و تامین نیاز بازار است.
ارسال نظر