۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
اختصاصی
توقف تولید خودروهای قدیمی در هاله ای از ابهام
در حالی که جایگزینی محصولات قدیمی با خودرو‌های جدید و ارتقایافته می‌تواند خودروسازان را تا حدودی از زیان تولید در سال جاری نجات دهد، اما عدم موافقت سیاست گذاران خودرو با این موضوع، توقف تولید خودرو‌های قدیمی را با موانعی مواجه کرده است.
کد خبر: ۲۹۲۶

به گزارش کارنا، در حالی که جایگزینی محصولات قدیمی با خودرو‌های جدید و ارتقایافته می‌تواند خودروسازان را تا حدودی از زیان تولید در سال جاری نجات دهد، اما عدم موافقت سیاست گذاران خودرو با این موضوع، توقف تولید خودرو‌های قدیمی را با موانعی مواجه کرده است. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است دولت برای تعلل در واقعی سازی قیمت خودرو‌های قدیمی و تحویل این خودرو‌ها با نرخ قبل با توقف تولید خودرو‌های قدیمی در شرایط فعلی مخالفت کرده است.

سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی در خصوص تمایل خودروسازان به توقف تولید خودرو‌های قدیمی (به دلیل افزایش زیاندهی در شرکت‌های خودروسازی) و از طرفی مخالفت سیاست گذاران خودرو با این موضوع به دلیل تعهدات ایجاد شده برای خودروساز اظهار داشت: الزام خودروساز به ایفای تعهدات و تحویل خودرو‌های قید شده در قرارداد واقعیتی است که باید آن را پذیرفت. ضمن اینکه تیراژ خودرو‌های تحویلی با پلتفرم قدیمی به قدری نیست که تحویل آن‌ها برای خودروساز مقدور نباشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروسازان چند سالی است با مشکلات زیاندهی دست و پنجه نرم می‌کنند که یک دلیل آن نبود اراده جدی در شرکت‌های خودروسازی است که متاسفانه راهکار اساسی برای کاهش هزینه و جبران زیان انباشته بنگاه اقتصادی خود ارائه نکرده اند و از طرفی مدیریت دولتی و سیاست‌های دستوری حاکم بر صنعت خودرو در رشد زیان انباشته خودروسازان مزید بر علت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا بیان کرد: به نظر می‌رسد سیاست گذار خودرو برای تعلل در واقعی سازی قیمت خودرو‌های قدیمی و تحویل این خودرو‌ها با نرخ قبل با توقف تولید خودرو‌های قدیمی در شرایط فعلی مخالفت کرده است و پس از تحویل خودرو‌های قدیمی، خودرو‌های ارتقا یافته را به رسمیت شناخته و با تعیین قیمتی نزدیک به نرخ واقعی، مجوز فروش برای آن‌ها صادر خواهد کرد.

ابراهیمی نژاد یادآور شد: البته توقف تولید خودرو‌های قدیمی و حرکت خودروسازان به سمت خودرو‌های جدید تاثیر قابل توجهی بر جبران زیان انباشته خودروسازان نخواهد داشت. به عنوان مثال اگر تولید و تحویل ۵۰ هزار دستگاه خودرو با پلتفرم قدیمی حدود هزار میلیارد تومان زیان به خودروساز وارد می‌کند این عدد، رقم قابل توجهی نیست که خودروساز بخواهد از ایفای تعهدات خود شانه خالی کنند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: اگرچه در صورت رضایت متقاضیان می‌توان با دریافت ما به التفاوتی از مشتریان، خودرو‌های ارتقا یافته را جایگزین خودرو‌های قدیمی کرد، اما معمولا مصرف کننده زیر بار این موضوع نمی‌رود.

ابراهیمی نژاد در پایان تاکید کرد: متاسفانه مشکلات در صنعت خودرو به قدری ریشه‌ای است که بدون حل مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف کننده است، نمی‌توان معضل زیان انباشته و بحران در شرکت‌های خودروسازی را برطرف کرد.

ارسال نظر