به گزارش کارنا، ابراهیم شجاعت، پژوهشگر حوزهی خودرو در خصوص کاهش قدرت خرید مردم و ادعای جاماندن قیمت خودرو از تورم عمومی به خبرنگار ایلنا گفت: قیمت خودرو از لحاظ قیمت کارخانهای حدوداً ۱۲ سال است که از تورم اقلام مصرفی جا مانده است، این در حالی است که قیمت محصولات فولادی یا پتروشیمیها هر روز در حال رشد هستند و از آن مهمتر قیمت ارز است که افزایش نرخ ارز باعث زیانده شدن تولید خودرو شده است.
او ادامه داد: از سوی دیگر اگر بخواهند قیمتها را بر مبنای بازار آزاد محاسبه کنند تقریبا این مسئله امکانپذیر نیست و افزایش قیمت خودرو با افزایش قیمتی که ما در حوزه ارز داشتیم تناسب ندارد این در حالی است که همبستگی بسیار زیادی میان قیمت بازار خودرو با قیمت دلار وجود دارد.
شجاعت تصریح کرد: از این جهت این ادعا که نرخ ارز با قیمت خودرو همسو شده کاملا غلط است، چرا که در قیمت خودروی کارخانهای حتی نصف رشدی که در نرخ ارز بوده را شاهد نبودیم.
این کارشناس حوزه خودرو افزود:متاسفانه قیمت گذاری دستوری و تنظیم بازاری به قیمت خودرو ضربه زده به خصوص در سالهای ۹۷ تا ۹۸ سرکوب قیمتی کارخانهای شدت گرفت و یک بار دیگر نیز از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ شورای رقابت به حوزه نرخ گذاری خودرو ورود کرد و در نهایت سال ۱۴۰۲ قیمتهای جدید را اعلام کردند.
او تصریح کرد: در این مدت قیمت خودروهای کارخانهای به شدت عقب مانده بودند و تمام صورتهای مالی خودروسازان نشان میداد که تمام خودروها با زیان بالا و بعضا با زیان بیش از ۴۰ درصد مواجه شده است، اما امروز خودروهای جدیدی که تولید میشوند تقریبا به قیمت واقعی خود نزدیکتر شده اند.
منبع: ایلنا
ارسال نظر