۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
امید‌ها به صنعت خودرو
صنعت خودرو سهم عمده‌ای در اقتصاد رومانی دارد و حدود ۱۳‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی که همزمان صادرات وسائط نقلیه یکی از منابع درآمدی مهم آن محسوب می‌شود. چالش‌ها و فرصت‌های بخش خودرو در رومانی مشابه سایر خودروسازان در سایر نقاط جهان است؛ از جمله در موضوع پیشرو بودن در حوزه توسعه خودرو‌های برقی و موارد دیگر. طبق تخمین انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان، سهم تولید خودرو‌های «سبز» تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۹‌درصد از کل بازار خودرو در رومانی خواهد رسید و انتظار می‌رود در این دوره، بازار خودرو‌های جدید ثبت شده محلی همچنان با رشد همراه باشد.
کد خبر: ۳۲۹۸

به گزارش کارنا، دو خودروساز اصلی رومانی یعنی شرکت داچیا و فورد اوتوسان، با تولید بیش از ۵۰۰ و ۱۳هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، رکورد جدیدی در تولید خودرو در کشور به ثبت رساندند که در مقایسه با سال قبل از آن، ۰.۷‌درصد رشد نشان می‌داد.

همچنین انتظار می‌رود در سال‌جاری، مدل‌های جدیدی وارد بازار شوند که نشان می‌دهد تولید خودرو در این کشور رو به افزایش است. البته مانند سایر کشورها، این صنعت باید مراقبت بیشتری برای تضمین سلامت زنجیره تامین در شرایط بی ثباتی ژئوپلیتیک داشته باشد و با چالش‌هایی همچون پایین بودن قدرت خرید مصرف‌کنندگان داخلی تحت تاثیر تورم و نرخ بهره بالا، دست وپنجه نرم کند.

طبق اعلام انجمن سازندگان خودروی رومانی، داچیا که برند محبوبی در این کشور محسوب می‌شود، ثبت خودرو‌های جدید آن در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل از آن ۱۰.۱۷‌درصد رشد نشان می‌دهد.

کارخانه‌های رومانی اخیرا تولید مدل‌های جدید فورد ترانزیت و داچیا داستر -یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌های شاسی‌بلند در اروپا- را آغاز کرده‌اند.

این در حالی است با افول سایر حوزه‌های صنعت داخلی مانند پتروشیمی، صنعت دریایی، صنعت فولاد و صنعت تراکتورسازی، اقتصاد رومانی امروز به شکلی مقتدرانه، در تسلط صنعت خودرو قرار گرفته است.

طبق جدیدترین آمار، قریب به ۱۹۵‌هزار نفر به شکل مستقیم در صنعت خودرو اشتغال دارند که این رقم رومانی را بعد از کشور‌هایی همچون آلمان، فرانسه و لهستان در جایگاه چهارم قرار می‌دهد. البته در کشور‌هایی که آمار بالاتری از نظر تولید خودرو دارند، آمار کارکنان فعال در این صنعت پایین‌تر است. به عنوان مثال، در اسپانیا، در حوزه خودروسازی، تنها نزدیک به ۱۶۱‌هزار نفر به‌طور مستقیم در این زمینه فعالیت دارند.

با استناد به داده‌های انجمن خودروسازان اروپا، ۱۵.۷‌درصد از کل افراد شاغل در صنعت خودرو به طور مستقیم در حوزه تولید ماشین آلات و قطعات مربوطه فعالیت دارند. اما متوسط مورد قبول برای اتحادیه اروپا ۸.۶‌درصد است.

به‌منظور درک جایگاه صنعت خودرو در رومانی، باید گفت که در مقایسه، میزان شاغلان صنعت خودرو در کل بخش پردازش در آلمان تنها به ۱۱.۳‌درصد و در جمهوری چک به ۱۳.۷درصد می‌رسد و برای اسپانیا و ایتالیا این درصد‌ها به ترتیب ۸ و ۴.۷‌درصد است. متاسفانه، رومانی در رتبه‌بندی تولید کامل خودرو در رتبه بسیار پایین‌تری است.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر