۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
تعداد گواهی اسقاط انواع خودرو‌های تولیدی و وارداتی تشریح شد
رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده: با توجه به اینکه اغلب خودرو‌های تجاری موجود در بازار در بازه قیمتی بیش از ۸۰ هزار یورو (حدود ۵ میلیارد تومان) قرار دارند، شماره گذاری هر دستگاه خودروی تجاری وارداتی نو مستلزم ارائه ۱۲ گواهی اسقاط می‌باشد.
کد خبر: ۳۸۴۴

به گزارش کارنا، به گزارش کارنا، رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده تعداد گواهی اسقاط انواع خودرو‌های تولیدی و وارداتی را در آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده تشریح کرد.

محمود مشهدی شریف با اشاره به تعیین تعداد گواهی اسقاط انواع خودرو‌های وارداتی در آیین نامه اجرایی اسقاط خودرو‌های فرسوده عنوان کرد: ماده ۸ آیین نامه اجرایی اسقاط خودرو‌های فرسوده و تبصره‌های ذیل آن تعداد گواهی اسقاط انواع خودرو‌های وارداتی را مطابق با رتبه انرژی و قیمت خودرو‌های وارداتی تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه در آیین نامه جدید، رتبه انرژی و قیمت خودرو وارداتی ملاک تعیین تعداد گواهی اسقاط خودرو‌های وارداتی قرار گرفته است، افزود: بر این اساس سه رتبه انرژی و سه بازه قیمتی برای خودرو‌های وارداتی لحاظ شده که این سه رده قیمتی برای خودرو‌های سنگین و تجاری وارداتی تا ۵۰ هزار یورو، ۵۰ تا ۸۰ هزار یورو و ۸۰ هزار یورو و بالاتر و برای خودرو‌های سواری تا ۱۵ هزار یورو و بالاتر و برای موتورسیکلت‌های وارداتی تا ۸ هزار یورو و بالاتر تعریف شده است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده یادآور شد: از آنجا که رتبه انرژی عموم خودرو‌های موجود در بازار ایران E , F, G است، برای شماره گذاری خودرو‌های سنگین وارداتی با این رتبه انرژی و قیمت تا ۵۰ هزار یورو ۸ گواهی، ۵۰ تا ۸۰ هزار یورو ۱۰ گواهی و ۸۰ هزار یورو و بالاتر ۱۲ گواهی اسقاط نیاز است.

مشهدی شریف اضافه کرد: با توجه به اینکه اغلب خودرو‌های تجاری موجود در بازار در بازه قیمتی بیش از ۸۰ هزار یورو (حدود ۵ میلیارد تومان) قرار دارند، شماره گذاری هر دستگاه خودروی تجاری وارداتی نو مستلزم ارائه ۱۲ گواهی اسقاط می‌باشد.

وی بیان کرد: همچنین خودرو‌های سواری وارداتی با رتبه انرژی E , F, G و قیمت ۱۵ هزار یورو ۳ گواهی و بالاتر از ۱۵ هزار یورو نیاز به ۳.۵ گواهی اسقاط دارند و از آنجا که قیمت اغلب خودرو‌های سواری وارداتی موجود در بازار کشور ۱۵ هزار یورو و بالاتر (بیش از یک میلیارد تومان) است به ازای واردات هر خودرو سواری نیاز به ارائه ۳.۵ گواهی اسقاط است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده همچنین درباره تعداد گواهی اسقاط موتورسیکلت‌های وارداتی عنوان کرد: موتورسیکلت‌های وارداتی تا ۸ هزار یورو برای شماره گذاری به سه گواهی و ۸ هزار یورو و بالاتر به چهار گواهی اسقاط نیاز خواهند داشت.

مشهدی شریف در ادامه به تعداد گواهی اسقاط خودرو‌های وارداتی کارکرده اشاره کرد و گفت: برای واردات خودرو‌های سنگین کارکرده تا دو سال ساخت معادل ۲۵ درصد و برای خودرو‌های سواری و موتورسیکلت‌ها تا دو سال کارکرد ۵۰ درصد به تعداد گواهی‌های اسقاط که پیش‌تر به آن اشاره شد، اضافه خواهد شد.

وی افزود: همچنین برای خودرو‌های سنگین بیش از دو سال ساخت (تا سقف پنج سال) ۵۰ درصد و برای خودرو‌های سواری و موتورسیکلت‌ها ۱۰۰ درصد به تعداد گواهی اسقاط آن‌ها اضافه خواهد شد. به عنوان مثال اگر برای شماره گذاری یک خودرو تجاری نو (با رتبه انرژی و قیمت ذکر شده) ۱۲ گواهی اسقاط نیاز است برای پلاک گذاری یک خودروی تجاری کارکرده تا دو سال کارکرد ۱۵ گواهی (افزایش ۲۵ درصدی تعداد گواهی اسقاط) و برای خودروی تجاری پنج سال کارکرد ۱۸ گواهی اسقاط (افزایش ۵۰ درصدی تعداد گواهی اسقاط) مورد نیاز می‌باشد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده یادآور شد: برای شماره گذاری خودرو‌های سنگین مونتاژی با داخلی سازی کمتر از ۴۰ درصد نیز ۶ گواهی و برای خودرو‌های سواری مونتاژی ۱.۷۵ گواهی اسقاط موردنیاز خواهد بود.

مشهدی شریف تاکید کرد: همچنین به ازای شماره گذاری هر چهار خودرو سنگین و سواری مونتاژی با داخلی سازی بیش از ۴۰ درصد، یک گواهی، وانت ۳ گواهی و نیسان چهار گواهی باید ارائه شود.

وی ادامه داد: تولید کنندگان خودرو‌های تولید داخل با بیش از ۴۰ درصد داخلی سازی نیز باید به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو باید از حداقل میزان گواهی از گروه خود استفاده کنند. به عنوان مثال برای شماره گذاری چهار دستگاه خودروی دنا به شرط داخلی سازی بالای ۴۰ درصد باید یک گواهی اسقاط ارائه شود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در پایان تاکید کرد: با توجه به اسقاط ۷۲ هزار و ۲۲۸ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ پیش بینی می‌شود با اجرای دستوالعمل اجرایی اسقاط خودرو‌های فرسوده تعداد اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال ۱۴۰۳ به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه و تا پایان سال ۱۴۰۴ به حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد.

ارسال نظر