۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
فروشندگان لوازم یدکی، اجناس خود را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و قطعات اتومبیل کرج گفت: فروشندگان لوازم یدکی و قطعات اتومبیل موجودی اجناس خود را در سامانه جامع انبار‌ها ثبت کنند تا ضمن نظارت بهتر بازرسان بر بازار کالای قاچاق، متحمل هزینه و توقیف کالا نشوند.
کد خبر: ۴۲۳

به گزارش کارنا، عباس کریمائی گفت: با توجه به اینکه مواردی از عرضه کالای قاچاق در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو را شاهد بودیم، ثبت لوازم و قطعات یدکی خودرو خریداری شده و یا موجود در انبار فروشندگان در سامانه جامع انبار‌ها ضروری است.

وی افزود: متاسفانه در این حوزه بعضی از اعضاء سستی‌هایی در عملکرد خود دارند. از مزیت‌های ثبت کالا در سامانه جامع انبار‌ها این است که حداقل طبق توافق با معاونت صمت چنانچه صنوف این اتحادیه سامانه جامع انبار‌های خود را ثبت و فعال کنند، امکان بررسی اشکالات حین کار فراهم شده، همچنین به مشکلات اعضاء در خصوص فروش و ثبت رسیدگی بهتری خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف کرج اظهار کرد: اگر این کار انجام شود و سامانه را فعال کنند، مسلما ماموران مبارزه با کالای قاچاق سامانه فعال را چک کرده و هزینه کمتری به واحد‌های صنفی تحمیل می‌شود و افراد صنفی با ثبت موجودی خود در سایت می‌توانند به نحو بهتری جوابگوی واحد‌های نظارتی بوده و اجناسشان هم توقیف نشود.

کریمائی گفت: در سامانه جامع انبار‌ها ایراد دیگری که وجود دارد این است که در این صنف، چند نوع از جنس و کالا داریم، اما یک کد شناسه برای تمام آن‌ها وارد شده است، مثلا انواعی از لنت با قیمت‌های متفاوت و یا ۸۰۰ نوع لامپ داریم که در سامانه یک کد شناسه برای برای آن تعریف شده است. این‌ها ایرادات کلی است که صنف را با مشکل و سردرگمی مواجه کرده است.

نائب رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و قطعات اتومبیل در ادامه افزود: عدم آشنایی اعضاء به قوانین جدید مالیاتی یکی از مشکلاتی است که در صنف با آن مواجه هستیم، با توجه به اینکه درگاه جدید مالیاتی ایجاد شده، تمام واحد‌های صنفی مخصوصا از ابتدای دی ماه سال جاری مشمول قوانین جدید درگاه مالیاتی هستند و باید به تکالیف جدید مالیاتی خود آشنایی کامل داشته باشند و این امر مستلزم آموزش است. سعی اتحادیه این است که با برگزاری جلسات آموزشی، همه اعضای به ویژه اعضای جدید از این اطلاعات برخوردار شوند. ولی متاسفانه اعضای صنف به خوبی استقبال نکرده و بعد‌ها که دچار مشکل می‌شوند به اتحادیه مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در سطح شهر شرکت‌های مختلف حسابداری هستند که اعضاء می‌توانند، انجام تخصصی امور اظهارنامه مالیاتیشان را توسط آن‌ها انجام دهند. چون اظهارنامه مالیاتی یک کار حسابداری و تخصصی است، یک رقم یا درج اطلاعات نادرست می‌تواند مشکل بزرگی را ایجاد کرده و رقم محاسبه شده نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کریمائی افزود: همکاران برای انجام امور مالیاتی خود به کافی نت‌ها و یا دفاتر پیشخوان که هزینه کمتری به نسبت شرکت‌های حسابداری دارند، مراجعه می‌کنند که به صورت ساده‌تری امور اظهارنامه مالیاتی را انجام می‌دهند و تنظیم اظهارنامه به این شکل، ممکن است بعد‌ها برای واحد صنفی مشکل ایجاد کند. در حالی که اظهارنامه مالیاتی صنوف باید به صورت کارشناسی شده انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف کرج در مورد صدور جواز از طریق سامانه جامع ایرانیان اصناف بیان کرد: مورد بعدی سامانه جامع ایرانیان اصناف است که محل صدور پروانه کسب است و دارای اشکالاتی است، از این لحاظ که فرد متقاضی با یک کد پستی یک طبقه‌ای از آپارتمان یا هر ساختمانی را به عنوان واحد صنفی خود معرفی می‌کند. چون بازرس‌های اتحادیه از این جریان خارج شده‌اند، بازرسی و احراز کدپستی توسط اداره پست انجام می‌شود، بنابراین تا تحقیقات بازرسین انجام شود، ۴۸ ساعت بیشتر زمان برده و جواز صادر شده است.

وی ادامه داد: در حالی که کدپستی ارائه شده برای یک واحد اداری است و به منظور تعویض روغنی استفاده می‌شود و یا اینکه با ارائه سه تا چهار کدپستی از طرف متقاضی، برای این تعداد جوازکسب صادر می‌شود. این موارد ایرادات کار است و معتقد هستیم باید در مورد شناسایی واحد صنفی و کدپستی سامانه ایرانیان اصناف از بازرس اتحادیه استفاده شود تا موارد این چنینی و یا احتمال استفاده‌های نامعقول از جواز به وجود نیاید و پیامد‌های ناهنجاری‌های اجتماعی و رفتاری مثل کلاهبرداری‌ها را به دنبال نداشته باشد.

منبع:ایسنا

ارسال نظر