۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
طراحی نرم‌افزاری برای مدیریت بهینه ناوگان توزیع با استفاده از هوش مصنوعی
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی نرم‌افزاری برای بهبود فرآیند مدیریت ناوگان با استفاده از هوش مصنوعی شد، محصولی که در کاهش زمان و هزینه ۴۰ درصدی شرکت‌های پخش، فروشگاه‌های فروش برخط (آنلاین) و شرکت‌های خدماتی پستی در جمع‌آوری، ذخیره و انبارداری کالا و انتقال آن از مبدا به مقصد موثر است.
کد خبر: ۴۲۷۳


به گزارش کارنا٬ محمدجواد اتابکی مدیرعامل و بنیان‌گذار این شرکت دانش بنیان در توضیح بیشتر در مورد این نرم افزار اظهار داشت: در این محصول فناورانه هوش مصنوعی به جای انسان فکر می‌کند و با بررسی، پردازش و تحلیل عوامل موثر در ارسال کالا‌ها از جمله بارترافیک شهری، توزیع جغرافیایی یا یک طرفه و دو طرفه بودن مسیرها، بهترین پشنهاد را به کاربر یا همان شرکت یا سازمان می‌دهد.

دانش‌آموخته مهندسی برق از دانشگاه تهران گفت: این نرم افزار لجستیکی با بهره گیری از هوش مصنوعی اولویت بندی مقاصد و عبور از مسیر‌ها را به شکل چند مقصدی به راننده‌ها ارائه و در یک روز مشخص به مجری پخش اعلام می‌کند به چند خودرو برای پخش محصولات خود نیازمند است که این هم در زمان تحویل کالا و البته کاهش مصرف سوخت تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی گفت: ضمن اینکه این نرم افزارهوشمند در لایه بعدی با استفاده از این برنامه به مدیران امکان را می‌دهد وضعیت تحویل کالا را به صورت برخط رصد کنند. مثل نمایش محل قرارگیری ماشین‌های پخش در یک ساعت مشخص، چگونگی وضعیت مستندات تحویل کالا یا برداشت کالا از انبار و اینکه عملکرد خودرو‌های پخش در تحویل محصول و کالاها. همه این‌ها با این برنامه نرم افزاری رصد می‌شود تا مدیران پخش گلوگاه‌های پشتیبانی خود را به صورت شفاف و برخط رصد و مدیریت کنند.

وی با اشاره استفاده تعدادی از شرکت‌های پخش و فروشگاه‌های بزرگ فروش برخط کشور از این نرم افزار هوشمند، تصریح کرد: هزینه این شرکت‌ها تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.

اتابکی در خصوص نقش این برنامه برای افزایش بیشتر بهره وری و کاهش هزینه‌های شرکت‌های پخش گفت: طبق آمار یکی از شرکت‌های بزرگ پخش در کشور استفاده از این نرم افزار هوشمند لجستیکی ۳۷ درصد کاهش کیلومترطی شده به دنبال و به ازای چندهزار خودرو پخش خود کاهش مصرف سوخت داشته است.

همچنین نرم افزار مدیریت بهینه ناوگان بسته به اندازه و حجم کاری شرکت‌های پخش علاوه بر صرفه جویی مالی مناسب، از کاهش زمانی ۱۱ درصدی زمان تحویل کالا به جامعه مصرفی برخوردار بوده است؛ طوری که کالا‌ها سریع‌تر به دست مشتری رسیده است.

مدیرعامل این شرکت فناور در خصوص تعداد اشتغالزایی این مجموعه دانش بنیان نیز گفت: ۴۰ نفر از جوانان تحصیلکرده در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی هوش مصنوعی، مهندس صنایع و فروش و مالی مستقیم و غیرمستقیم به شکل رسمی و پروژه‌ای در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه، این مجموعه دانش بنیان اکنون به سوددهی رسیده گفت: هدف ما این است که بتوانیم خارج از ایران نیز این محصول فناورانه را عرضه کنیم، اکنون از کشور‌هایی همچون ارمنستان و ازبکستان مشتری داریم و به زودی بازار صادراتی خود را توسعه خواهیم داد.

پیشنهاد کاهش زیان ۵ هزار میلیاردتومانی شرکت پست با نرم‌افزار دانش‌بنیان‌ها

اتابکی همچنین در خصوص انتظارات حمایتی این مجموعه دانش بنیان از دولت نیز گفت: مهمترین انتظار ما اعتمادسازی بین مجموعه دانش بنیان و سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی برای استفاده از محصولات فناورانه و بومی سازی شده توسط نخبگان کشور است، همانطور که استفاده از این نرم افزار کاهش هزینه‌های این مجموعه‌ها را به دنبال داشته و این مهم در سازمان‌های دولتی هم رقم خورد.

به عنوان مثال مجموعه ما می‌تواند در کاهش هزینه‌های شرکت پست اثرگذار باشد و ادعا می‌کنیم پنج هزارمیلیارد تومان زیان انباشته این شرکت دولتی را تا حدود زیادی می‌توانیم به کمک توزیع بهینه و علمی کاهش دهیم.

این فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به مذاکره با برخی مجموعه‌های دولتی برای همکاری، بزرگترین مشکل این مجموعه دانش بنیان را نبود زیرساخت لازم از جمله مشکل داده دانست و افزود: یکی از پایه‌های سیستم نرم افزاری ما برای استفاده این شرکت ها، فقدان موقعیت مکانی یا لوکیشن مشتریان است و به جهت نداشتن زیرساخت لازم برای ثبت و ذخیره سازی موقعیت مکانی نمی‌توانند از خدمات ما استفاده کنند.

وی در ادامه مهمترین معضل مجموعه‌های فناور و خدمات محور کوچک را کمبود سرمایه دانست و گفت: ارائه تسهیلات با تنفس مناسب یکی از راهکار‌های اثرگذار در حمایت از این مجموعه‌ها در مقایسه با شرکت‌های دانش بنیان بزرگ است و این به شدت می‌تواند در رشد و اشتغالزایی شرکت‌های کوچک کمک کند.

اتابکی ادامه داد: اکنون تسهیلات ارائه شده به دانش بنیان‌ها فاقد زمان تنفس است؛ طوری که فقط به درد شرکت‌های بزرگ می‌خورد که یک تجهیزی خریداری کنند و از فردای آن روز پول آنرا دربیاورند، اما شرکت‌های خدمات محور باید ابتدا تیم سازی و در ادامه روی تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند تا به تولید محصول و درآمد برسند و این زمانبر است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر