
به گزارش کارنا، در روز نخست این نمایشگاه که جواد توسلیمهر مدیرعامل شرکت سایپا و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تهران حضور داشتند، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای تأمین واردات فولاد مشکل ارز نداریم. فولاد، صنعت خوداتکایی است و ارز موردنیازش را خودش تأمین میکند. درعینحال به صنعت فولاد این مجوز داده شده که بخشی از ارز حاصله را برای تأمین تجهیزات خود استفاده کند. او در این مراسم به حضور خود در مجلس و ارائه گزارش در حوزه صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: ما باید ایران را صنعتی کنیم؛ چراکه پتانسیل صنعتی شدن بیش از هر چیز در کشور مهیاست. صنعت خودرو نیز در این زمینه بسیار مهم است و باید توجه داشت ۶۰ صنعت از خودرو بهره میبرند. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر لزوم دانشبنیان و صادراتمحور بودن صنعت گفت: باید مهندسی در صنعت کشور تقویت شود، مهندسی از کانسپت گرفته تا طراحی قطعات. باید باور داشت آنچه اهمیت دارد مهندسی است. وی به لزوم توجه خودروسازان به زنجیره تأمین اشاره کرد و افزود: باید زنجیره تأمین مطمئن برای خودروسازان ایجاد شود؛ در غیر این صورت خروجی خوبی نخواهند داشت.
رونق صنعت خودروسازی در ۱۴۰۲ با ۱۲۰۰۰۰۰ تن محصولات فولاد مبارکه
مجید فخاری، مدیر برنامهریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه:صنعت خودرو یکی از صنایع استراتژیک کشور است که سهم ۱۲ درصدی از فروش محصولات فولاد مبارکه را به خود اختصاص داده است. خودروسازان و قطعهسازان از اصلیترین مشتریان محصولات فولادی محسوب میشوند. مطابق سند چشمانداز صنعت خودرو، قرار است تولید این محصول در سال ۱۴۱۰ به ۳ میلیون خودرو برسد که حدود سه برابر تولید فعلی کشور است. در این زمینه فولاد مبارکه برنامههایی را در طرحهای توسعهای ازجمله نورد گرم ۲ و محصولات جدید در دستور کار قرار داده است.
ذائقه مصرف محصولات فولادی با روند تکنولوژی در حال تغییر است و توسعههایی که فولاد مبارکه برای ورقهای گالوانیزه برنامهریزی کرده، با هدف پاسخگویی به نیاز صنعت خودرو انجام گرفته است. گروه فولاد مبارکه سال گذشته یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول را به صنعت خودروسازی کشور تزریق کرد. پیشبینی ما این است که با توجه به توسعههای صورتگرفته و سند چشمانداز تعریفشده، سهم فولاد مبارکه به سه برابر میزان فعلی برسد. خودروسازان برای ما بسیار اهمیت دارند؛ بنابراین در این زمینه تغییرات تکنولوژی را مورد توجه قرار دادهایم تا فولادهای خاص را برای خودروسازان تأمین کنیم.
از میزان یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول فولادی که از سوی فولاد مبارکه در اختیار خودروسازان قرار گرفته، ۲۷۰ هزار تن محصول ورقخودرو و حدود ۹۵۰ هزار تن نیز ورق فولاد مبارکه بوده است.
داخلیسازی ورق خودرو
یونس حمزوی مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه: هدف از حضور در نمایشگاهها برگزاری نشست با مشتریان است و این اقدام طی سه تا چهار روز برگزاری نمایشگاه بهخوبی انجام میشود. در طول سال همکاران ما از شرکتها و مشتریان فولاد مبارکه بازدید میکنند و همچنین زمینه حضور و بازدید مشتریان نیز در شرکت فراهم میشود. در این بازدیدها آخرین دستاوردهای شرکتها بررسی، نیازها شناسایی و اقدامات متناسب برنامهریزی و اجرا میشود؛ اما فضای نمایشگاهی زمان بسیار خوبی است که با مشتریان مذاکره کنیم و برای کارهای آینده برنامهریزی نماییم.
طی چند سال اخیر داخلیسازی بخش زیادی از ورقهای موردنیاز در صنعت خودروسازی و قطعهسازی انجام شد. این دستاورد حاصل فعالیت تیمهای مشترکِ فولادسازان، قطعهسازان و خودروسازان بود. در این روند، ورقهایی که قبلاً وارداتی بود شناسایی شد، برای طراحی و تولید آنها در فولاد مبارکه برنامهریزی گردید و بخش زیادی از آنها در گروه فولاد مبارکه تولید شد؛ بهطوریکه امروز کشور از واردات این ورقها بینیاز است.
ارسال نظر