۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
گروه فولاد مبارکه در آیینه نمایشگاه قطعات خودرو
در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران که با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گشایش یافت، شرکت فولاد مبارکه به همراه شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود در زمینه تولید ورق موردنیاز خودروسازان کشور را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۴۳۶۵

به گزارش کارنا، در روز نخست این نمایشگاه که جواد توسلی‌مهر مدیرعامل شرکت سایپا و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور داشتند، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای تأمین واردات فولاد مشکل ارز نداریم. فولاد، صنعت خوداتکایی است و ارز موردنیازش را خودش تأمین می‌کند. درعین‌حال به صنعت فولاد این مجوز داده شده که بخشی از ارز حاصله را برای تأمین تجهیزات خود استفاده کند. او در این مراسم به حضور خود در مجلس و ارائه گزارش در حوزه صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: ما باید ایران را صنعتی کنیم؛ چراکه پتانسیل صنعتی شدن بیش از هر چیز در کشور مهیاست. صنعت خودرو نیز در این زمینه بسیار مهم است و باید توجه داشت ۶۰ صنعت از خودرو بهره می‌برند. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر لزوم دانش‌بنیان و صادرات‌محور بودن صنعت گفت: باید مهندسی در صنعت کشور تقویت شود، مهندسی از کانسپت گرفته تا طراحی قطعات. باید باور داشت آنچه اهمیت دارد مهندسی است. وی به لزوم توجه خودروسازان به زنجیره تأمین اشاره کرد و افزود: باید زنجیره تأمین مطمئن برای خودروسازان ایجاد شود؛ در غیر این صورت خروجی خوبی نخواهند داشت.

رونق صنعت خودروسازی در ۱۴۰۲ با ۱۲۰۰۰۰۰ تن محصولات فولاد مبارکه
مجید فخاری، مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه:صنعت خودرو یکی از صنایع استراتژیک کشور است که سهم ۱۲ درصدی از فروش محصولات فولاد مبارکه را به خود اختصاص داده است. خودروسازان و قطعه‌سازان از اصلی‌ترین مشتریان محصولات فولادی محسوب می‌شوند. مطابق سند چشم‌انداز صنعت خودرو، قرار است تولید این محصول در سال ۱۴۱۰ به ۳ میلیون خودرو برسد که حدود سه برابر تولید فعلی کشور است. در این زمینه فولاد مبارکه برنامه‌هایی را در طرح‌های توسعه‌ای ازجمله نورد گرم ۲ و محصولات جدید در دستور کار قرار داده است.

ذائقه مصرف محصولات فولادی با روند تکنولوژی در حال تغییر است و توسعه‌هایی که فولاد مبارکه برای ورق‌های گالوانیزه برنامه‌ریزی کرده، با هدف پاسخ‌گویی به نیاز صنعت خودرو انجام گرفته است. گروه فولاد مبارکه سال گذشته یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول را به صنعت خودروسازی کشور تزریق کرد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به توسعه‌های صورت‌گرفته و سند چشم‌انداز تعریف‌شده، سهم فولاد مبارکه به سه برابر میزان فعلی برسد. خودروسازان برای ما بسیار اهمیت دارند؛ بنابراین در این زمینه تغییرات تکنولوژی را مورد توجه قرار داده‌ایم تا فولاد‌های خاص را برای خودروسازان تأمین کنیم.

از میزان یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول فولادی که از سوی فولاد مبارکه در اختیار خودروسازان قرار گرفته، ۲۷۰ هزار تن محصول ورق‌خودرو و حدود ۹۵۰ هزار تن نیز ورق فولاد مبارکه بوده است.

داخلی‌سازی ورق خودرو
یونس حمزوی مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه: هدف از حضور در نمایشگاه‌ها برگزاری نشست با مشتریان است و این اقدام طی سه تا چهار روز برگزاری نمایشگاه به‌خوبی انجام می‌شود. در طول سال همکاران ما از شرکت‌ها و مشتریان فولاد مبارکه بازدید می‌کنند و همچنین زمینه حضور و بازدید مشتریان نیز در شرکت فراهم می‌شود. در این بازدید‌ها آخرین دستاورد‌های شرکت‌ها بررسی، نیاز‌ها شناسایی و اقدامات متناسب برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود؛ اما فضای نمایشگاهی زمان بسیار خوبی است که با مشتریان مذاکره کنیم و برای کار‌های آینده برنامه‌ریزی نماییم.

طی چند سال اخیر داخلی‌سازی بخش زیادی از ورق‌های موردنیاز در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی انجام شد. این دستاورد حاصل فعالیت تیم‌های مشترکِ فولادسازان، قطعه‌سازان و خودروسازان بود. در این روند، ورق‌هایی که قبلاً وارداتی بود شناسایی شد، برای طراحی و تولید آن‌ها در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی گردید و بخش زیادی از آن‌ها در گروه فولاد مبارکه تولید شد؛ به‌طوری‌که امروز کشور از واردات این ورق‌ها بی‌نیاز است.


توسعه همکاری‌های گروه خودروسازی سایپا با شرکت فولاد مبارکه
محمدرضا نکونام، مدیر خرید گروه خودروسازی سایپا: توسعه همکاری‌های گروه خودروسازی سایپا با شرکت فولاد مبارکه ازجمله در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) به نتیجه رسیده و ضمن اینکه پیگیر توسعه ارتباطات هستیم، بنا داریم توسعه خرید داخل را با شدت و قدرت دنبال کنیم. سال گذشته گروه خودروسازی سایپا بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن ورق از فولاد مبارکه خریداری کرده است. امیدواریم در سال جاری، بر اساس برنامه تولید گروه خودروسازی سایپا، این میزان به ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن برسد.

فولاد مبارکه افتخار ملی ماست
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو:فولاد مبارکه افتخار ملی و جزو ۹ شرکت برتر تولیدکننده فولاد جهان است و قیمت تولیدات این شرکت در بازار‌های جهانی به‌دلیل کیفیت بسیار خوب بالاست. امیدواریم این روند افزایش کیفیت ادامه‌دار باشد تا مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی بیشتر از آن بهره ببرند.

اصلی‌ترین چالش فعالان این صنعت در خصوص میزان سهمیه تخصیص‌یافته از محصولات فولادی است. باید در زمینه تخصیص سهمیه به صنعت بازنگری صورت گیرد و وزارت صمت باید در این زمینه ورود کند.

امکان برش ۳۰۰ هزار تن ورق فولادی در سال را داریم
سیف‌الله شمس، مدیرعامل شرکت صنایع برش ورق فولادی مبارکه:شرکت صنایع برش ورق یکی از مراکز خدماتی فولاد مبارکه است که خدمات مربوط به انواع برش‌های طولی و عرضی و انبارداری را به مشتریان عرضه می‌کند. در این میان برخی خودروسازان نیز بخشی از نیاز خود به ورق‌های فولادی را از طریق فولاد مبارکه و بخشی از آن را نیز در زمینه‌های انبارداری و برش از طریق مراکز خدماتی تأمین می‌کنند. حضور در این نمایشگاه فرصت‌های تازه‌ای برای تعامل بیشتر با مشتریان و همچنین جذب مشتریان جدید فراهم می‌کند. شرکت صنایع برش امکان برش همه محصولات فولادی و حتی قلع اندود را دارد و می‌تواند برش سالانه ۳۰۰ هزار تن ورق فولادی را انجام دهد.

سالانه ۳ هزار تن ورق باکیفیت از فولاد مبارکه خریداری می‌کنیم
محمدامین فنایی، مدیرعامل شرکت اخوت اراک:شرکت اخوت اراک در زمینه تولید قطعات پرسی موردنیاز در صنعت خودروسازی فعالیت دارد و از سال ۱۳۷۵ تاکنون برای تأمین ورق موردنیاز خود با فولاد مبارکه همکاری کرده است. در حال حاضر سالانه ۳ هزار تن ورق سرد فولاد مبارکه را از طریق بورس خریداری می‌کنیم و همواره در این زمینه فولاد مبارکه پاسخ‌گوی نیاز ما بوده و کیفیت موردنظر را برای ما تأمین کرده است.

فولاد مبارکه همواره از ما و شرکت‌های پایین‌دست خود حمایت کرده و در کنار آن‌ها بوده است. ما برای تولید قطعات حساس و رویه نمایان خودرو ترجیحاً سعی می‌کنیم از ورق‌های کیفی فولاد مبارکه به‌جای ورق‌های وارداتی با کیفیت پایین استفاده کنیم.

در خصوص قیمت محصولات نیز باید گفت به‌هیچ‌عنوان قیمت‌گذاری دستوری به نفع مصرف‌کنندگان نیست و بهتر است رقابت آزاد داشته باشیم. با روش قیمت‌گذاری دستوری و خارج شدن محصولات از چرخه بورس، قیمت محصولات با نرخ واقعی آن اختلاف زیادی پیدا می‌کند.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر