به گزارش خبرنگار کارنا، در زمان حاضر با گذشت نزدیک به سه دهه از شروع عملیات مسیر ۱۲۶ کیلومتری آزاد راه تهران - شمال در قالب چهار منطقه که تاکنون روند اجرای این طرح در سه منطقه به پایان رسیده و یک منطقه آن باقی مانده که برابر گفته مسوولان امر این منطقه هم طی مدت پنج سال آینده به سرانجام رسیده و زیر بار ترافیک میرود.
این آزاد راه از تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از عبور از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار و ۹۰۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد و از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج میشود و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل میشود.
در این پیوند، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی غرب مازندران (منطقه چالوس) یکی از مشکلات اساسی برای سرمایه گذاران در ساخت جایگاهها کمبود، گرانی زمین و قوانین زیست محیطی اعلام کرد و گفت: با همه این مسائل و مشکلات، برای تسهیل در امور، شفاف سازی و حذف فرآیند بروکراسی در صدور مجوزها و حذف امضاهای طلایی سامانهای سه سال گذشته تحت عنوان «درگاه ملی درخواست مجوز جایگاه سوخت» راه اندازی شده و سرمایه گذارانی که متقاضی ساخت جایگاه سوخت گاز طبیعی و مایع هستند میتوانند در این سامانه نام نویسی کنند.
تورج امانی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این سامانه در دسترس عموم متقاضیان قرار گرفته و همه درخواست مجوزها و فرایند احداث جایگاهها بدون مراجعه به نهادهای ذیربط و فقط با مراجعه به این درگاه امکان پذیر است.
وی اظهار کرد: نکته مهم آنکه فردی که اگر بخواهد در مکان مدنظر کاملا کارشناسی شده جایگاه سوخت احداث کند برابر الزامات زیست محیطی باید حدود ۲۰۰ متر با کاربریهای فرهنگی، آموزشی و مسکونی فاصله داشته باشد و زمین آن هم باید حدود ۶۰ متر بَر داشته باشد و به طور طبیعی چنین شرایطی تاثیر زیادی در استقبال سرمایه گذاران برای تامین زیرساختهایی در این حوزه به همراه دارد.
این مسوول گفت: البته قانون در شبکههای ارتباطی بین شهری متولی ساخت جایگاههای سوخت را بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای سپرده و در جزئیات این قانون اشاره شده که سرمایه گذاری بخواهد جایگاه سوخت احداث کند میتواند در قالب مجتمعهای رفاهی، خدماتی و گردشگری میتواند این زیرساخت هم فراهم کند و به مسافران در حال گذر از جادهها خدمات ارایه دهد کما آنکه سال گذشته جایگاهی با ظرفیت ۱۵۰ هزار لیتر ذخیره سازی در زمینی به گستره حدود ۲ هزار متر مربع در قالب مجتمع خدماتی و رفاهی، ولی آباد مسیر جاده کندوان احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.
امانی افزود: اگرچه سرمایه گذاری در ساخت مجتمع هم در زمینی بیش از ۲ هزار متر مربع نیاز دارد که این هم برای سرمایه گذاران با توجه به کمبود و گرانی افسار گسیخته زمین مشکل ساز شده، اما به هر شکل باید برای سالهای آینده به منظور ارایه خدمات مطلوب، آسان و رهایی از شلوغی در برابر جایگاهها از هم اکنون برنامه ریزی کرد و تدابیر ویژهای اندیشید.
وی گفت: با همه این مسائل و مشکلات هم اینک طبق اطلاعات موجود در سامانه، دست کم پنج سرمایه گذار مدت سه سال گذشته تاکنون در حال دریافت مجوز ساخت جایگاه سوخت در نقاطی از جمله محمود آباد، نور، چالوس و کلاردشت هستند منتهی در برنامه بلند مدت یعنی در بازه زمانی ۱۰ ساله باید در گذرگاههای آزاد راهی قزوین - الموت - تنکابن، آزاد راه تهران - شمال هم چنین جایگاههایی ساخته شود که تامین این زیرساختها جز دغدغهها بوده و هم اکنون در حال پیگیری هستیم.
در نوروز امسال برابر آمارهای گزارش شده شده شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی غرب مازندران - چالوس مقدار ۴۸ میلیون لیتر بنزین در جایگاهها عرضه شد و از ابتدای امسال هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد مصرف بنزین در این مناطق افزایش داشته است.
مازندران از ۲ شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برخوردار بوده که یکی در شرق استان به مرکزیت ساری در برگیرنده ۱۴ شهرستان و دیگری هم در غرب به مرکزیت چالوس در برگیرنده هشت شهرستان شامل محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن، کلاردشت، عباس آباد و رامسر است.
منبع:ایرنا
ارسال نظر