۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
با افزایش تولید نمی‌توان بازار خودرو را مدیریت کرد
مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت گفت: صنعت خودروی کشور رقابت پذیر نیست و این اصلی‌ترین مسئله این صنعت است که در قانون ساماندهی خودرو نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۷۲

به گزارش کارنا، عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: اگر بن سازه داخلی باشد می‌توان تنوع محصول را روی یک بن سازه مشترک ایجاد کرد و مدام آن را به روزرسانی کرد.

وی ادامه داد: یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در قانون ساماندهی خودرو رقابت پذیری است که در ماده ۲ قانون کاملا مورد تاکید قرار گرفته است.

توکلی لاهیجانی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور؛ گفت: برای این میزان تولید، باید از مونتاژکاری فاصله بگیریم و ابتکار عمل بن سازه در اختیار خودمان باشد.

وی گفت: تحقیق و توسعه مشترک، خرید مشترک و تولید مشترک ۳ حلقه مهم در زنجیره ارزش خودرو هستند که اگر در صنعت خودروسازی اجرا شوند می‌توان به هم افزایی و رقابت پذیری رسید. بسیاری از غول‌های خودروسازی دنیا، مراکز تولید مشترک دارند و توانسته اند مقیاس تولید را در این مراکز افزایش دهند.

تولید خودرو

مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت افزود: سال ۱۳۹۷ تحویل خودرو در کشور به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت و حدود ۲۰۰ هزار دستگاه هم خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شد. در سال ۱۴۰۱ تولید مجددا افزایش یافت و به ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه رسید، اما همواره نمودار تولید خودرو در کشور نوسان دارد و بالا و پایین می‌شود، زیرا زنجیره تامین مستقل و بن سازه‌ها داخلی نیستند.

وی افزود: صرفا با افزایش تولید نمی‌توان بازار خودرو را مدیریت کرد و باید عرضه هم شفاف شود، از طریق ایجاد سامانه یکپارچه خودرو تلاش کردیم که عرضه را شفاف کنیم تا متناسب با توان تولید خودروسازان، فروش انجام شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر