۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
فرمان خودرو دست کیست؟
قیمت خودرو درحالی‌که با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری وضعیت آرامی را سپری می‌کرد، اما از روز پنج‌شنبه بار دیگر مسیر صعودی به خود گرفت. با تکرار سناریوی رشد قیمت خودرو همراه با تحولات سیاسی در بیش از دو سال گذشته، حالا این پرسش مطرح است که آیا بازار خودرو می‌تواند مصون از رخداد‌ها و ریسک‌ها باشد؟ و سوال دیگر اینکه شرط مصونیت خودرو از وقایع تنش‌زا چیست؟ در این زمینه دو سناریوی اثرپذیری محض و دیگری تدبیر در سیاستگذاری مطرح است.
کد خبر: ۵۷۳۶

به گزارش کارنا، نمودار قیمت خودرو از روز پنج‌شنبه همراه با اخبار مربوط به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس و به دنبال آن رشد نرخ ارز، روند صعودی به خود گرفت. با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات دور چهاردهم، آرامش به بازار خودرو بازگشت و پس از مدت‌ها نابسامانی و التهاب، قیمت‌ها نزولی شد. اما این روند تداوم نیافت، چرا که شهادت اسماعیل هنیه در فردای مراسم تحلیف و همچنین پیش‌بینی‌ها از واکنش ایران به واقعه روز پنج‌شنبه، بازار خودرو را بار دیگر بر مدار رشد قیمت قرار داده است. قرار نیست در این گزارش به افت‌و‌خیز بازار خودرو بپردازیم، بلکه خواهان پاسخگویی به این سوال هستیم که بازار خودروی کشور در چه شرایطی مصون از وقایع تنش‌زا خواهد بود؟ آیا بازار خودرو می‌تواند مصون از رخداد‌ها و وقایع سیاسی کشور باشد؟

در سال‌های گذشته تعیین قیمت از سوی شورای رقابت یا دیگر مراجع قیمت‌گذار، میزان تولید و عرضه خودرو و همچنین نرخ دلار از عوامل تاثیرگذار بر بازار خودرو بوده‌اند؛ حال آنکه از سال گذشته آنچه بیش از عوامل مذکور به عنوان محرک خودرو شناخته شده، وقایع تنش‌زا در منطقه خاورمیانه است. این وقایع در ابتدا تاثیر خود را بر نرخ ارز گذاشته و بعد از آن دیگر بازار‌ها را متاثر از خود می‌کند. بدین معنا که با ظهور وقایع تنش‌زا در ابتدا قیمت ارز از کنترل دولت خارج و افزایشی می‌شود و بعد از آن دیگر بازار‌ها از جمله خودرو متاثر از ارز، روند صعودی به خود می‌گیرند. این رویه به‌خصوص از سال گذشته تکرار شده و متقاضیان و فروشندگان خودرو را نسبت به اینکه چه زمانی خودروی خود را عرضه و چه زمانی اقدام به خرید کنند آگاه کرده است. تجربه یک سال گذشته نشان داده که با هر واقعه سیاسی که بازار را با تنش مواجه می‌کند فروشندگان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ حال آنکه متقاضیان تا آرامش و ثبات بازار اقدام به خرید نمی‌کنند.

این در شرایطی است که با گذر از وقایع تنش‌زا و به دنبال آن آرامش در بازار، متقاضیان بیشتری برای خرید به بازار ورود می‌کنند.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر