به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان و بیان کرد: علاوه بر مصرف بالای سوخت خودروهای تولیدی، عواملی، چون فرسودگی ناوگان و معضل ترافیک نیز تاثیر به سزایی بر افزایش مصرف سوخت خودروهای داخلی دارد.
امیرحسین شامخی با اشاره به مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی اظهار داشت: در حال حاضر مصرف سوخت خودروهای تولیدی گروه ایران خودرو و سایپا بین ۶.۴ تا ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل رانندگی اروپا است (البته این مقدار در ترافیک ممکن است چند برابر حالت استاندارد باشد) که این عدد در سال ۲۰۲۱ در کشور فرانسه ۵.۲، ایتالیا ۵.۳ و آلمان ۶ بوده است.
وی میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان و بیان کرد: علاوه بر مصرف بالای سوخت خودروهای تولیدی، عواملی، چون فرسودگی ناوگان و معضل ترافیک نیز تاثیر به سزایی بر افزایش مصرف سوخت خودروهای داخلی داشته است.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به عوامل موثر بر مصرف سوخت خودروهای تولیدی اشاره کرد و اذعان داشت: بخشی از مصرف سوخت خودرو تحت تاثیر قوای محرکه است و اگرچه اقدامات آزمایشگاهی در خصوص تولید موتورهای سه سیلندر در کشور صورت گرفته، اما آخرین اقدام جدی در حوزه ارتقای قوای محرکه در کشور، طراحی موتور EF۷ پایه گاز سوز است که در سال ۱۳۸۴ و با همکاری شرکت ایپکو (شرکت طراحی موتور ایران خودرو)، مرکز تحقیقات موتور دانشگاه آخن آلمان و شرکت FEV انجام شد.
شامخی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه خودروهای سواری تولید داخل عمدتا از چهار گروه موتور بهره میبرند، افزود: یکی از این قوای محرکه، موتور XU۷ است که طراحی آن مربوط به دهه ۸۰ میلادی بوده و خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، پرشیا و سمند مجهز به این قوای محرکه هستند.
وی اضافه کرد: موتورهای گروه TU۳ و TU۵ از دیگر قوای محرکه هستند که در خودروهای تولید داخل مورد استفاده قرار میگیرند. این موتور در دهه ۹۰ میلادی طراحی و با خودروهای پژو ۲۰۶ وارد بازار ایران شدند و هم اکنون خودروهای رانا، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ از این موتور بهره میبرند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: موتور گروه پراید نیز از قدیمیترین قوای محرکه است که در ابتدا در خودروهای فورد فیستا، سپس مزدا ۱۲۱ و محصولات کیاموتورز مورد استفاده قرار گرفت و با خودروهای پراید وارد بازار ایران شد. شامخی تصریح کرد: اگرچه طی سالهای گذشته اصلاحاتی روی موتورهای نامبرده شده صورت گرفته و از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شده اند، اما ساختار کلی آنها تغییری پیدا نکرده است.
وی عوامل طراحی، وزن و ضریب مقاومت هوای خودرو را از دیگر عوامل موثر بر مصرف سوخت خودروها عنوان و بیان کرد: به عنوان مثال موتور TU۵ در خودروهای با طراحی و وزن متفاوت، مصرف سوخت متفاوتی نیز خواهد داشت. همچنین عمده خودروهای تولید داخل که در دهه ۸۰ میلادی طراحی شده اند، دارای ضریب مقاومت هوای بالاتری نسبت به خودروهای دیگر هستند.
این کارشناس صنعت خودرو در بخشی دیگر از اظهارات خود به فناوریهای کاهش مصرف سوخت در دنیا اشاره کرد و گفت: از جمله روشهای کاهش مصرف سوخت در دنیای امروز میتوان به استفاده از فناوری پاشش سوخت مستقیم، افزایش نسبت تراکم موتورهای احتراقی، استفاده از فناوری توربو شارژ با هندسه متغیر و غیرفعال سازی سیلندرها اشاره کرد که در این روش برخی سیلندرهای خودرو هنگام توقف خودرو در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز از مدار خارج شده و موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ناشی از آن میشود.
شامخی یادآور شد: همچنین در دنیای امروز حرکت به سمت خودروهای هیبریدی که بخشی از توان مورد نیاز خودرو از طریق موتور الکتریکی تامین میشود، نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت خودروها خواهد داشت.
وی در ادامه بیان کرد: از دیگر فناوریهای کاهش مصرف سوخت در صنعت خودروسازی دنیا، کوچک سازی ابعاد موتور خودرو است که خودروهای شاسی بلند که در گذشته با موتورهای بالای ۲ هزار سی سی تولید میشدند امروز با موتورهای ۱۵۰۰ سی سی نیز تولید میشوند و با کاهش حجم موتور، مصرف سوخت آنها نیز کاهش پیدا کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو درباره پیاده سازی فناوریهای کاهش مصرف سوخت در کشور اظهار داشت: اگرچه با وجود نیروی انسانی متخصص در کشور امکان پیاده سازی فناوریهای فوق در صنعت خودروسازی کشور امکان پذیر است، اما متاسفانه عدم سرمایه گذاری در این حوزه، عدم رشد تحقیق و توسعه و عدم اعتماد مدیران کشور به نیروی کار داخلی موجب شده نتوانیم در این حوزه همگام با دنیا پیش برویم.
ارسال نظر