به گزارش کارنا، انتشار تازهترین گزارش بانک مرکزی از تامین ارز به تفکیک ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ و ارز نیمایی بیش از ۴۰ هزار تومان نشان میدهد که در بین صنایعی که ارز به نرخ نیمایی (بیش از ۴۰ هزار تومان) دریافت کردهاند، صنایع خودرو و حمل و نقل با وجود ادعای تولید داخل، در صدر قرار دارند و بیش از دیگر رستههای صنعتی ارز دریافت کرده اند.
بانک مرکزی با انتشار گزارشی روند تامین ارز موردنیاز واردات از ابتدای سال تا ۱۷ مرداد را تشریح کرد. براساس این گزارش از ابتدای امسال تا ۱۷ مرداد ماه بانک مرکزی در مجموع ۲۵ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.
بر اساس این گزارش از این میزان تامین ارز، سهم صنایع ۱۹ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار بوده که به نرخ دلار ۴۰ هزار تومان اختصاص یافته است.
همچنین ۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار ارز به نرخ ۲۸۵۰۰ به واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است. سهم کالاهای اساسی و کشاورزی از این میزان، ۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار و دارو و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و و ۲۰۸ میلیون دلار است.
این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۰۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروههای صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار، ۱۹۷، ۸۸۴، ۹۶۳ و ۴۰ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۷ مرداد امسال دریافت کرده اند.
همچنین از ابتدای سال تا ۱۷ مرداد ماه سال جاری ۵ میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به صنایع تخصیص یافته است.
بانک مرکزی اواخر اردیبهشت امسال با انتشار گزارشی میزان تامین ارز بخشهای مختلف از جمله بخش صنعت در سال گذشته را اعلام کرده بود.
براساس آن گزارش در سال ۱۴۰۲ در مجموع نزدیک به ۷ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو هزینه شده بود که این میزان اختصاص ارز برای صنعتی که عنوان «ملی» را یدک میکشد عجیب است.
هرچند بخشی از این رقم را بیاد به واردات خودرو و واردات قطعات خودروهای مونتاژی خودروسازان کوچک دانست، اما به نظر میرسد دو خودروساز بزرگ کشور نیز وابسته به واردات قطعات هستند و از این منظر با وجود حمایتهای تعرفه ای، این صنعت به طور کامل ملی نشده است.
منبع: ایران جیب
ارسال نظر