به گزارش کارنا، فروش خودروهای الکتریکی همچنان در حال افزایش است و میتواند در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۷میلیون دستگاه خودرو برسد که فروش بیش از یک خودرو از هر پنج خودرو در سراسر جهان را شامل میشود.
هرچند حاشیه سود کم، نوسان قیمت فلزات باتری، تورم بالا و حذف تدریجی انگیزههای خرید در برخی کشورها، نگرانیهایی را در مورد سرعت رشد صنعت ایجاد کرده است، اما آمار فروش جهانی همچنان قوی است. در سهماه اول سال ۲۰۲۴، فروش خودروهای برقی در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵درصد رشد داشته است.
در سال ۲۰۲۴، سهم بازار خودروهای الکتریکی میتواند به ۴۵درصد در چین، ۲۵درصد در اروپا و بیش از ۱۱درصد در ایالات متحده برسد که زیربنای رقابت بین تولیدکنندگان، کاهش قیمت باتری و خودرو و حمایت از سیاستهای مداوم است.
در سال ۲۰۲۳، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به ۱۴میلیون دستگاه رسید که ۱۸درصد از کل خودروهای فروختهشده را شامل میشد. خودروسازان چینی بیش از نیمی از کل خودروهای الکتریکی فروختهشده در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۳ تولید کردند.
فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن، ۳.۵میلیون دستگاه بیشتر بود. در مقایسه با سال ۲۰۱۸، فروش برقیها بیش از ۶برابر شده است.
در سطح جهانی، حدودا از هر ۴خودروی جدید فروختهشده در سال ۲۰۲۳ یک خودرو، الکتریکی بود. این سهم در نروژ بیش از ۹۰درصد و در چین تقریبا ۴۰درصد بود. منظور از «خودروهای الکتریکی» مدلهای باتریدار و پلاگین هیبریدی است. ازآنجاکه خودروهای پلاگین هیبریدی اغلب با بنزین کار میکنند، نسبت به خودروهای برقی با باتری تمایل بیشتری به انتشار کربن دارند. با این حال، آنها معمولا آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر