به گزارش کارنا، چرخه تحولات سریع در فناوری، مدلهای کسبوکار و تغییرات اجتماعی در سالهای اخیر موجب دگرگونیهای اساسی در صنعت خودرو شده است. برای مثال تغییر در زنجیره ارزش خودرو، توسعه فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی، خودرو الکتریکی و خودروهای خودران و همچنین مدلهای کسبوکار جدید مانند خودروهای اشتراکی این صنعت را دستخوش تغییراتی پرشتاب کرده است. در ایران نیز برخی تغییرات نوظهور مانند تاکسیهای اینترنتی از نتایج این تغییرات گسترده به شمار میآیند. در ایران صنعت خودروسازی پس از نفت بزرگترین صنعت نام گرفته است.
این صنعت حدود ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی و یک تا ۲ درصد نیروی کار کشور را تشکیل میدهد، اما صنعت خودرو با پیامدهای جدی ناشی از تغییرات در این حوزه روبرو است. پنجرههای فرصت فناوری و کسبوکار ضمن ایجاد چالش برای صنعت خودرو کشور، فرصتهای جبران عقبماندگی و فرارسی فناورانه را نیز ایجاد میکند.
در سناریوی تسلای ایرانی، تمرکز اصلی بر انتقال فناوری و تولید خودرو تمام الکتریکی بر اساس تجارت و همکاریهای متقابل با سایر کشورها است
درک عمیق از این تحولات و اقدامات صحیح مرتبط با آن امکان بهرهبرداری از پنجرههای فرصت پیشرو را برآورده میکند. در سالهای اخیر تغییرات سریع و پر شدت فناوری و همچنین تغییرات مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناورانه در صنعت خودرو و حملونقل، شرایط پیچیدهای برای بازیگران و ذینفعان این حوزه ایجاد کرده است.
به منظور رویارویی با این پیچیدگیها، مقاله «از تداوم سمند ملی تا تسلای ایرانی: سناریوهای توسعه صنعت خودرو در ایران» [۱]نوشته «رضا نقیزاده»، «نیما شیوندی»، «امیرهوشنگ حیدری»، «منوچهر منطقی» و «سعید زرندی» بر آن است تا عدم قطعیتهای کلیدی را شناسایی و سناریوهای آینده صنعت خودرو درونشهری در افق زمانی ۱۰ الی ۱۵ساله را ارائه دارد.
بررسی صنعت خودرو و تجربیات بینالمللی سناریونگاری در این حوزه
فناوری جدید و نوآوریهای فناورانه، بازیگران صنعت خودرو را ملزم داشته که درباره مدلهای کسبوکار خود تجدیدنظر کنند. فناوریهای جدید مانند رانندگی خودکار، اینترنت اشیا و حملونقل الکترونیکی، خدمات نوینی مانند حمل و نقل فوری، تجربیات رانندگی خصوصی و معیارهای ایمنی پیشرفته را ممکن میسازد.
تمرکز گذار از محصولات به خدمات منجر به ایجاد گزارههای ارزشی جدیدی برای مصرفکنندگان میشود که نیازمند فعالیتهای جدید، شراکتهای جدید و مدلهای درآمدی جدیدی هستند. گزارههای ارزشی و فعالیتهای کلیدی مولفههای اصلی مدلهای کسبوکار به شمار میآیند.
در بحث شبکههای همکاری صنعت خودرو، راه توسعه فناوریهای نوظهور در کشور از مسیر همکاریهای فناورانه و نوآورانه در قالب شبکهای نظاممند میگذرد که این مهم در ایران با چالشهای متعددی همراه است؛ لذا تعارضات در وظایف، موازیکاریها و عدم شفافیتها در تقسیمکار و همچنین تفاوت وظایف قانونی با اقدامات اجرایی نهادهای مختلف در فضای سیاستگذاری فناوری و نوآوری در ایران، منجر به جلب توجه فعالان این حوزه به ساختار حکمرانی آن شده است.
کروین و پانکراتز مالکیت خودرو و نحوه کنترل خودرو را به عنوان عدم قطعیتهای بحرانی شناسایی و بر این اساس ۴ سناریوی اصلی را ارائه کردهاند.
تغییرات تدریجی: در سناریو اول مالکیت خصوصی به عنوان یک هنجار باقی میماند؛ زیرا مصرفکنندگان اشکال حریم خصوصی، انعطافپذیری، امنیت و راحتی را که با داشتن وسیله نقلیه همراه است انتخاب میکنند. علیرغم توسعه فناوریهای کمکراننده در این سناریو رانندگی کاملا خودران به این زودیها بهطور کامل جایگزین هدایت راننده نمیشود.
جهان خودروهای اشتراکی: در سناریو دوم در آینده رشد مستمر دسترسی مشترک به وسایل نقلیه از طریق اشتراک سواری و اشتراک خودرو پیشبینی میشود.
انقلاب خودروهای بدون راننده: در سناریو سوم این پژوهش، فناوری رانندگی خودران با رویکرد مالکیت خصوصی حاکم است.
در سناریوی آذرخش پارسی، تمرکز بر تحقیق و توسعه و توانمندیهای داخلی اساس تولید خودرو تمام الکتریکی است
عصر جدید دسترسیهای خودران: در سناریو چهارم، وضعیت آینده همگرایی روندهای خودران و اشتراک خودرو پیشبینی میشود. شرکتهای مدیریت حملونقل و اپراتورهای ناوگان، طیف وسیعی از تجربیات مسافران را برای برآورده کردن نیازهای متنوع در قیمتهای متفاوت ارائه میکنند.
یافتهها: چهار سناریو خودروسازی ایران
پس از انتخاب عدم قطعیتهای بحرانی (عدم قطعیت بدین معنی که در میان جامعه و نمونه انتخابی هیچ توافقی بر سر آن که کدام سرطیف عدم قطعیت اتفاق میافتد وجود ندارد) در نهایت بر اساس نظرات خبرگان در دلفی دو عدم قطعیت «همکاریهای بینالمللی (توسعه یا کاهش)» و «حرکت به سمت فناوریهای نوین استراتژیک بر اساس مزیت نسبی در بحث خودرو الکتریکی (هیبریدی پایه فسیلی یا تمام الکتریک)» به عنوان با اهمیتترین و دارای بیشترین عدم قطعیت انتخاب شدند که براین اساس ماتریس سناریو تشکیل و ۴ سناریو اصلی به وجود آمد.
۱-سناریو تسلای ایرانی:
در سناریو تسلای ایرانی از منظر خبرگان سیاست ملی و عمومی کشور حرکت به سمت توسعه و افزایش همکاریهای بینالمللی و تولید خودرو تمام الکتریکی در افق ۱۰ ساله است. در این سناریو تمرکز اصلی بر انتقال فناوری و تولید خودرو تمام الکتریکی بر اساس تجارت و همکاریهای متقابل با سایر کشورها است.
سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص از خودروهای فسیلی از منظر خبرگان به تدریج به سمت خودروهای تمام الکتریکی رفته است، با افزایش ارتباطات بینالمللی انحصار خودروسازی نیز کاهش یافته و همکاریهای متقابل منجر به ایجاد فضای رقابتی شده است.
واردات خودرو و قطعات در خصوص خودرو تمام الکتریکی به نحوی سیاستگذاری و تقنین میشود که ضمن حمایت از تولید داخل، رقابتپذیری صنعت را نیز افزایش دهد و حملونقل عمومی به سمت استفاده از خودروهای تمام الکتریکی داخلی یا خارجی میرود و زیرساختهایی مانند صدور مجوزهای جایگاههای شارژ توسعه مییابد. در سناریو حاضر خبرگان بر این باورند بخش دولتی و دستگاههای سیاستگذار تصمیمها و سیاستهایی را اتخاذ داشتهاند که همکاریهای بینالمللی در حوزههای مختلف به خصوص در بحث همکاریهای فناورانه و تجاری در حوزه صنعت خودرو الکتریکی توسعهیافته است.
در سناریوی هیبرید فسیلی صادراتی، تمرکز اصلی بر انتقال فناوری و تولید خودرو هیبرید پایه فسیلی بر اساس تجارت و همکاریهای متقابل با سایر کشورها است
۲-سناریو آذرخش پارسی:
در سناریو آذرخش پارسی از منظر مصاحبهشوندگان افزایش محسوسی در همکاریهای بینالمللی رخ نداده و تولید خودرو تمام الکتریکی محور آینده ۱۰-۱۵ ساله هست. در این سناریو تمرکز بر تحقیق و توسعه و توانمندیهای داخلی اساس تولید خودرو تمام الکتریکی است.
خودروهای تمام الکتریکی سهم بیشتری از تولید ناخالص را نسبت به خودروهای فسیلی کسب میکنند و سیاستهای رقابتی بازار آزاد در رقابت با بازارهای خارجی شکل میگیرد. به دلیل تداوم تحریمها کاهش واردات خودرو و قطعات در خصوص خودرو تمام الکتریکی را داریم و این مهم به نحوی سیاستگذاری و تقنین میشود که قطعات تماما به صورت داخلی طراحی و تولید شود که با توجه به عدم امکان انتقال فناوری روند به کاهش سرعت تولید دانش میانجامد.
برای ایجاد رقابتپذیری صنعت خودرو تمام الکتریکی تسهیلاتی برای خرید خودرو تمام الکتریکی داخلی ارائه میشود، حملونقل عمومی به سمت استفاده از خودروهای تمام الکتریکی داخلی میرود و زیرساختهای خودرو تمام الکتریکی مانند صدور مجوزهای جایگاههای شارژ توسعه مییابد.
منبع:ایرنا
ارسال نظر