۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
سپر ارزی بازار خودرو
بررسی بازار خودرو طی یک هفته گذشته حاکی از آن است که به‌رغم برخی التهابات سیاسی در منطقه و افزایش نسبی نرخ ارز، بازار خودرو چندان تحت‌تاثیر قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد همراه با تصمیم دولت مبنی بر ثبات نرخ ارز، روند تاثیرگذاری رخداد‌های سیاسی و منطقه‌ای بر بهای ارز و به نسبت آن بر بازار خودرو رو به کاهش است.
کد خبر: ۷۲۸۹

به گزارش کارنا، «دنیای اقتصاد» برای رصد بازار خودرو قیمت ۱۵محصول مختلف داخلی و مونتاژی را از ۲۸شهریورماه تا ۴مهر زیر ذره‌بین قرار داده است. در این مدت زمان محصولات خودروسازان داخلی به طور میانگین ۴میلیون تومان معادل نیم‌درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. مونتاژی‌ها، اما مسیر متفاوتی را پیش گرفته و با کمی کاهش قیمت مواجه بوده‌اند، به طوری که در بازه زمانی یادشده بهای این خودرو‌ها به طور میانگین ۷.۵میلیون تومان، معادل ۰.۴۵درصد، افت داشته است.

این در شرایطی است که بازار ارز طی هفته گذشته با کمی التهاب همراه بود و قیمت دلار با حدود هزار تومان رشد از مرز ۶۰هزار تومان گذشت؛ التهاباتی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر اوج‌گیری ناآرامی‌ها در منطقه بروز کرده باشد. با‌این‌حال گویا دولت به‌نوعی سیاست‌های ثبات ارزی را در پیش گرفته است که باعث می‌شود این نا‌آرامی‌ها بازار ارز را چندان دچار نوسان نکند. بازار خودرو گرچه همیشه تبعیت تام‌و‌تمام خود را از نرخ ارز نشان داده است، اما این بار تاثیر کمرنگ‌تری از میزان محدود رشد نرخ ارز گرفته است؛ به طوری که از بین ۱۵خودروی مورد بررسی «دنیای اقتصاد»، بیشتر محصولات هیچ تغییر قیمتی را در یک هفته گذشته تجربه نکرده‌اند.


از این بین برخی خودرو‌های داخلی بین ۵ تا ۱۵میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. اما میانگین کل رشد قیمت بین خودرو‌های داخلی مورد بررسی تنها چهار میلیون تومان، معادل ۰.۵درصد، بوده است. در این بین بیشترین رشد قیمت مربوط به شاهین دنده‌ای است که ۲۸شهریورماه قیمتی معادل ۷۰۰میلیون تومان داشت، اما چهارشنبه هفته گذشته به بهای ۷۱۵میلیون تومان خرید و فروش شد. همچنین برخی محصولات مانند دناپلاس توربو اتوماتیک، راناپلاس، کوئیک R اتوماتیک پلاس، ساینا دنده‌ای، شاهین اتوماتیک و کوئیک دنده‌ای در بازه زمانی یک‌هفته‌ای مورد بررسی کاملا ثبات قیمت داشته‌اند.

قیمت محصولات مونتاژی نیز بیشتر ثابت بوده است و بهای آنها از ۲۸شهریور تا ۴مهر تغییرات چندانی را تجربه نکردند. از میان خودرو‌های مورد بررسی «دنیای اقتصاد» برخی بین ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. میانگین تغییرات قیمتی محصولات خودروسازان خصوصی نیز کاهش ۷.۵میلیون‌تومانی، معادل ۰.۴۵درصد، بوده است. در این بین برخی محصولات مانند دیگنیتی پرایم و فیدلیتی هفت‌نفره ثبات کامل قیمتی داشته‌اند، اما جک S ۳ اتوماتیک با ۱۰میلیون تومان، معادل ۰.۸درصد، کاهش قیمت مواجه بوده و بهای آن به یک‌میلیارد و ۱۳۰میلیون تومان رسیده است. بیشترین افت قیمت نیز مربوط به فونیک تیگو ۷ است. این خودرو که ۲۸شهریور‌ماه یک‌میلیارد و ۹۱۰میلیون تومان معامله می‌شد، ۴مهرماه یک‌میلیارد و ۸۹۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رکورد ۲۰میلیون تومان، معادل یک‌درصد، افت قیمت را ثبت کند.

منبع:دنیای اقتصاد

ارسال نظر