۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
خوشحالی وزیر صمت از رونمایی تاکسی‌های برقی چینی!
وزیر صمت با اشاره به اینکه خودرو‌های رونمایی‌شده در مراسم امروز جزو بهترین خودرو‌ها نیستند، تاکید کرد: اما در زمره خوب‌ها به شمار می‌روند.
کد خبر: ۷۸۱

به گزارش کارنا، روز گذشته با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بار دوم از خودروی برقی رونمایی شد، اما این‌بار نه به‌عنوان خودروی ملی بلکه به‌عنوان تاکسی‌های برقی چینی. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز خوشحالی از این رونمایی، از پشتوانه ۳۰ سال سابقه علمی خودرو‌های برقی خبر داده و اعلام کرد: «بیش از ۱۰ سال است که گروه مپنا روی این موضوع کار کرده تا دانش آن در کشور پایه‌ریزی شود. مزیت ماشین‌های برقی آلوده نکردن هواست. البته مسائل خود را خواهد داشت و شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری خودرو‌های برقی باشد.»

او در مراسم رونمایی از ۱۹۸ تاکسی برقی، با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو سال‌ها گران بود، افزود: «اما ما تعرفه واردات خودروی برقی را به یک درصد رساندیم و فکر می‌کنم این اقدام مورد استقبال مردم قرار بگیرد. این کمک به مردم است. قیمت این خودرو‌ها قابل رقابت با خودرو‌های بنزینی است و نصف پول تاکسی را دولت می‌پردازد. از سال آینده نیز خودرو‌های برقی داخلی با فناوری بسیار بالا را شاهد خواهیم بود و از ۸ خودروی ایرانی سال رونمایی می‌کنیم.» علی‌آبادی با اشاره به اینکه خودرو‌های رونمایی‌شده در مراسم امروز جزو بهترین خودرو‌ها نیستند، تاکید کرد: «اما در زمره خوب‌ها به شمار می‌روند و خودروسازان مسئولیت پشتیبانی این خودرو‌ها را بر عهده دارند. چین فناوری بسیار پیشرفته‌ای در این حوزه دارد و ما هم بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم.»

وعده ورود اتوبوس‌های پایتخت به سال آینده افتاد
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این باره گفت: «آلودگی هوا، ترافیک و ناایمنی و وجود بافت ناپایدار و بدمسکنی و بی‌مسکنی در تهران وجود دارد. دولت علاوه بر تلاش بسیار در حوزه حمل‌ونقل، همت کرد تا وزارت صمت پرچمدار برقی‌سازی باشد. مدیریت شهری نیز مسیر تحول جهت رفع مشکلات شهروندان در پایتخت برای ایجاد آسایش با کاهش ترافیک و آلودگی هوا را در پیش گرفته است.» او باز هم از توجه به تراموا خبر داده و افزود: «در مجموع جهت واردات ۲۵۰۰ اتوبوس و همچنین ۲۱۹۴ اتوبوس ساخت داخل قرارداد بستیم و قرار است ۲۶۹۴ اتوبوس برقی باشد. ضمن آنکه مقرر شده ۱۵۰۰ اتوبوس دوکابین موجود را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به اتوبوس برقی تبدیل کنیم. قرارداد‌های دیگری هم منعقد شده تا ۱۰ هزار ون برقی، ۲۵ هزار تاکسی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد پروژه حمل‌ونقل عمومی شود. عمده واردات در حوزه حمل و نقل در شش ماه اول سال آینده انجام می‌شود.» او تاکید کرد: «شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۲ تقریباً نیمی از بودجه را برای حمل و نقل تخصیص داد. برای سال آینده نیز قرار است ۶۹ هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص دهیم.»

زاکانی در حالی از ورود اتوبوس‌ها در سال آینده خبر می‌دهد که قرار بود تا پایان آبان امسال حداقل ۵۰ اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شود. از سوی دیگر ورود این حجم از اتوبوس، ون، تاکسی، موتورسیکلت و خودروی برقی نیاز به تامین برق دارد؛ موضوعی که زاکانی و علی‌آبادی در نمایش خود از آن عبور کرده و درباره تامین برق این حجم خودرو صحبت نمی‌کنند و تنها نگرانی خود را از تامین باطری ابراز می‌کنند. درحالی‌که محمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سوم دی امسال به صراحت اعلام کرد: «طبق برآورد اولیه، برق مصرفی خودرو‌ها در تهران روزانه ۵۰۰ مگاوات است. متوسط برق مصرفی در شهر تهران حدود ۵ هزار مگاوات است و برای رسیدن به هدف‌مان در تهران باید یک‌دهم مصرف روزانه برق تهران، برق تامین شود. به نظر می‌رسد خود این تامین برق یک نیروگاه جداگانه ۵۰۰ مگاواتی نیاز دارد. به همین دلیل این موضوع باید مورد نظر وزارت نیرو قرار گرفته و برنامه‌ریزی آن صورت گیرد.»

منبع: هم‌میهن

ارسال نظر