۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
اختصاصی
سیاست‌های دستوری دولت؛ مانعی بزرگ برای حضور خودروسازان در بازار‌های جهانی
خودروسازان داخلی در صورت ارتباط با خودروسازان دنیا می‌توانند حرفی برای گفتن در کلاس جهانی داشته باشند.
کد خبر: ۷۸۳۳

به گزارش کارنا، مدیرعامل اسبق سایپا اظهار داشت: خودروسازان داخلی در صورت ارتباط با خودروسازان دنیا می‌توانند حرفی برای گفتن در کلاس جهانی داشته باشند.

سعید مدنی با اشاره به اینکه دخالت‌های شدید دولت در خودروسازی فرصت حضور در بازار‌های جهانی را از خودروسازان سلب کرده است، بیان کرد: بسیاری از زیرساخت‌های تولید خودرو در بازار‌های جهانی اعم از شبکه گسترده زنجیره تامین، شبکه خدمات پس از فروش، توان طراحی، خطوط رنگ و همچنین تولید موتور و گیربکس در صورت سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات از سوی دولت در صنعت خودرو ما نیز وجود دارد.  

وی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه دو تا سه میلیون خودرو در صنعت خودروسازی افزود:  عدم مداخلات دولت در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ موجب شد در گروه سایپا با نیروی مازاد مواجه نباشیم و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای نخستین بار در گروه سایپا توانستیم ۱۳ محصول را طراحی و تولید کنیم. محصولاتی، چون برلیانس، چانگان و شاهین از دستاورد‌های سه سال عدم مداخله دولتمردان در صنعت خودرو به شمار می‌روند.

مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: متاسفانه پس از آن با آغاز دخالت‌های دولت، پروژه شاهین که در زمان حضور بنده در سایپا مراحل نهایی خود را طی می‌کرد و قرار بود در سال ۹۵ رونمایی شود به دلیل تغییر سیاست‌ها در صنعت خودرو و عدم ثبات مدیریتی در سایپا به سال ۱۴۰۰ موکول شد.


مدنی با بیان اینکه همچنین بازار ۵۰۰ هزار دستگاهی را در منطقه خاورمیانه در اختیار داریم، تصریح کرد: در میان کشور‌های منطقه به جز ترکیه، خودروسازی به معنای واقعی وجود ندارد؛ بنابراین اگر نتوانیم سالانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو به کشور‌های منطقه صادر کنیم، این امر نشان از عدم توانمندی صنعت خودرو کشور خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی در صورت ارتباط با خودروسازان دنیا می‌توانند حرفی برای گفتن در کلاس جهانی داشته باشند، تاکید کرد: رفع مسائل و مشکلات صنعت خودرو علاوه بر رفع موانع تولید در داخل در گرو اصلاح روابط جهانی است. همچنین نیاز است سیاست گذاری‌ها در صنعت خودرو در فضایی رقابتی به خودروسازان واگذار شود.



 

ارسال نظر