۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
اختصاصی
صدرنشینی BYD در فروش خودرو‌های برقی در جهان
بی وای دی در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان تراز اول خودرو‌های الکتریکی در سطح جهان شناخته می‌شود که فعالیت خود را در سال ۱۹۹۵ در شهر شنژن در جنوب چین که خاستگاه فناوری این کشور است، آغاز کرد.
کد خبر: ۷۸۵۷

به گزارش کارنا، بی وای دی در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان تراز اول خودرو‌های الکتریکی در سطح جهان شناخته می‌شود که فعالیت خود را در سال ۱۹۹۵ در شهر شنژن در جنوب چین که خاستگاه فناوری این کشور است، آغاز کرد. 

بنیان گذار کمپانی بی وای دی، شیمیدانی به نام وانگ چوانفو است که این شرکت را با ۲۰ کارمند و ۲٫۵ میلیون یوان چین معادل ۳۵۲ هزار دلار تأسیس کرد.

بی وای دی در ابتدا فعالیت خود را با تولید باتری‌های لیتیوم یونی برای گوشی‌های هوشمند آغاز کرد و در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ از تامین کنندگان اصلی باتری تلفن همراه برای دو شرکت موتورولا و نوکیا که از غول‌های صنعت تلفن همراه بودند، به شمار می‌رفت.

 این شرکت در سال ۲۰۰۳ همزمان با ورود به بورس اوراق بهادارهنگ کنگ پا به عرصه خودروسازی گذاشت و در سال ۲۰۰۵ خودرویی درون سوز به نام F۳ را به بازار عرضه کرد و در سال ۲۰۰۸ با تولید خودروی پلاگین هیبرید F۳DM نخستین گام خود در زمینه تولید خودرو‌های الکتریکی را برداشت.

به نظر می‌رسد آغاز به کار این خودروسازغول چینی با خودرو‌های هیبریدی، رمز موفقیت بی وای دی در عرصه خودرو‌های الکتریکی است چراکه به عقیده کارشناسان این راهبرد به بی وای دی اجازه داد تا زمانی که زیرساخت‌های برقی سازی تثبیت و کاربران به مزایای خودرو‌های الکتریکی پی ببرند، سهم عظیمی از بازار را پیشاپیش در دست بگیرد.

اما حالا بی وای دی به حدی در زمینه تولید خودرو‌های برقی پیشرفت کرده است که علاوه بر فروش محصولات خود در بازار چین توانسته در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳ از تسلا سبقت بگیرد. همچنین این شرکت چینی با فروش بیش از ۳۱۵ هزار دستگاه خودرو در ماه جولای ۲۰۲۴، به سومین خودروساز پرفروش جهان تبدیل شد. این در حالی است که تسلا با آمار فروش ۱۱۲،۴۰۰ دستگاه خودرو در رتبه سیزدهم قرار گرفته است.

بی وای دی پس از غلبه بر بازار خودرو‌های برقی چین، هم اکنون در حال تسلط بر بازار‌های جهانی است؛ به طوری که میزان سود شرکت چینی بی‌وای‌دی در اروپا ۱۰برابر بیشتر از سود این شرکت در بازار داخلی است. همچنین این شرکت ۴۳ درصد از بازار خودرو‌های الکتریکی در جنوب شرقی آسیا را در اختیار گرفته و خودرو‌های این برند چینی در سراسر جهان از جمله کشور‌های کره جنوبی، امارات متحده عربی، بریتانیا، تایلند، مکزیک ... به فروش می‌رسند.

 گفتنی است از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ماه آگوست، بی وای دی بیش از ۱٫۳ میلیون خودرو پلاگین هیبریدی فروخته است که افزایش ۴۳ درصدی نسبت به فروش ۸۶۶ هزار دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین فروش خودرو‌های تمام‌برقی بی وای دی در ماه آگوست ۱۴۸٬۴۷۰ دستگاه خودرو بوده که افزایش ۲ درصدی را نسبت به سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی را نسبت به ماه جولای نشان می‌دهد.

علاوه بر این بی وای دی تصمیم دارد نخستین کارخانه‌ی تولید اروپایی خود را در مجارستان با هدف به چالش‌کشیدن تسلا به عنوان رقیب خود افتتاح کند.

 اخیرا نیز سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری این شرکت خودروساز در کشور ترکیه مطرح شده است که بر این اساس بی‌وای‌دی برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا که روی خودرو‌های چینی اعمال شده، قرار است با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در کشور ترکیه، ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو برقی در سال در این کشور تولید و به بازار‌های اروپا صادر کند.

هدف بی وای دی از سرمایه گذاری در ترکیه ترغیب خودروسازان بزرگ به تولید خودرو‌های برقی در این کشوراست و بر این اساس قرار است شرکت فولکس واگن سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری در ترکیه انجام دهد.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در حال حاضر خودرو‌های برقی چینی ۶۰ درصد از سهم فروش جهانی و سه جایگاه از پنج جایگاه برتر بازار جهانی را در اختیار دارند که بی وای دی با سهم ۱۷درصد در صدر قرار دارد.

آن طور که به نظر می‌رسد اتخاذ سیاست هایی، چون تنوع‌بخشی در زنجیره تامین و قیمت مناسب و کیفیت مطلوب محصولات بی‌وای‌دی موجب محبوبیت این برند چینی در بازار جهانی شده و از این رو نگرانی‌هایی را در میان خودروسازان غیرچینی و اروپایی ایجاد کرده است.

البته حمایت‌های همه جانبه دولت چین از خودرو‌های برقی این کشور نیز در رشد سهم خودروسازان چینی در بازار‌های جهانی بی تاثیر نبوده است چراکه دولت چین از سال ۲۰۰۹ یارانه‌هایی را برای تشویق خریداران خودرو‌های برقی و ارائه‌ی حمایت دولتی از این صنعت ارائه کرده است.

 لازم به ذکر است این کمپانی قصد دارد با فروش محصولات خود به بازار ایران، سهم خود در بازار‌های جهانی را افزایش داده و استفاده از خودرو‌های برقی در ایران را توسعه دهد.

ارسال نظر