به گزارش کارنا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خروج خودروسازان از زیاندهی را در گرو اصلاح ساختار صنعت خودرو دانست وعنوان کرد: بخشی از هزینههای تولید خودرو تحت تاثیرمدیریت دولتی و ساختار نامتناسب صنعت خودرو است.
سید نجیب حسینی درباره نقش قیمت گذاری دستوری خودرو در افزایش زیان انباشته خودروسازان بیان کرد: در رشد زیان انباشته تنها قیمتهای تکلیفی مطرح نیست بلکه عوامل مختلفی در زیاندهی خودروسازان نقش دارند.
وی با بیان اینکه هزینههای جانبی، بهره وری شرکتهای خودروسازی را کاهش داده است، افزود: هزینههای بیرون از کارخانجات و نیروی کار مازاد در شرکت خودروسازی از دیگر عواملی است که هزینه تمام شده تولید خودرو در کشور را افزایش داده است در حالی که نیازی به این تعداد نیروی کار نیست.
نماینده مردم مینو دشت و کلاله در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کارنا اظهار داشت: علی رغم ظرفیت و سرمایه موجود در شرکتهای خودروسازی، بهره وری پایین به خودی خود هزینههای تولید در شرکتهای خودروسازی را افزایش داده ومتاسفانه بار مالی هزینههای جاری خودروسازان را مصرف کننده به دوش میکشد.
حسینی خروج خودروسازان از زیاندهی را در گرو اصلاح ساختار صنعت خودرو دانست و تاکید کرد: بخشی از هزینههای تولید خودرو تحت تاثیر مدیریت دولتی و ساختار نامتناسب صنعت خودرو است؛ لذا اگر نگاه به صنعت خودروسازی تغییر پیدا کند و دولت سهم خود در خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار و اقتصاد خصوصی را ملاک اداره شرکتهای خودروسازی قرار دهد قطعا بخش اعظمی از هزینههای تولید در خودروسازی کاهش پیدا خواهد کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: علاوه بر این فروش خودرو در بورس کالا میتواند بخشی از هزینههای تولید خودروسازان را پوشش دهد.
ارسال نظر