به گزارش کارنا، امیرحسین شامخی درباره علت عملکرد ضعیف خودروسازان در بخش فناوریهای ایمنی و کیفی اظهار داشت: خودروهای داخلی به لحاظ ایمنی و کیفیت در یک رده قرار ندارند؛ برخی خودروها کیفیت و ایمنی خوبی دارند و بعضی دیگر ضعیف ترهستند، اما یکی ازعواملی که موجب شده خودروسازان در استفاده از فناوریهای کیفی عقب نشینی کنند، تاثیر استفاده از فناوریهای جدید بر افزایش قیمت خودرو است.
وی در ادامه از تحریمهای خارجی به عنوان مانع جدی انتقال فناوریهای جدید در صنعت خودرو یاد کرد و گفت: خودروسازان دنیا لزوما همه فناوریهایی را که در خودرو استفاده میکنند خود تولید نمیکنند بلکه آنها را از شرکتهای تولیدکننده این فناوری خریداری کرده و روی محصولات خود نصب میکنند. کما اینکه صنعت خودرو کره به عنوان یکی از کشورهای موفق در حوزه خودروسازی، بسیاری از فناوریهای ایمنی و کیفی را از کشورهای خارجی خریداری میکند و یا یک شرکت خودروساز آمریکایی ممکن است از فناوری شرکتهای آلمانی در محصولات خود استفاده کند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: از طرفی خودروسازان داخلی در مقایسه با خودروسازان دنیا کمتر تحت فشار قوانین سخت گیرانه برای پیاده سازی استانداردهای ایمنی و کیفی قرار دارند. به عبارت دیگر در صنعت خودروسازی ایران، قوانین سختگیرانه در حوزه ایمنی یا وضع نمیشوند و یا اگر وضع شوند از سوی خودروسازان جدی گرفته نمیشود و یا اجرای آنها به تعویق میافتد.
شامخی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه تحریمها از وضع قوانین منطبق با استانداردهای روز دنیا در خودروسازی جلوگیری کرده و خودروساز نیز تولیدات خود را طبق قوانین قبلی تولید میکند، تصریح کرد: این در حالی است که وضع قوانین و استانداردهای ایمنی در کشور کره، خودروسازان این کشور را موظف به استفاده از فناوریهای جدید کرده است.
وی با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی همانند سایر کشورهای دنیا قادر به تولید بسیاری از فناوریهای جدید خودروسازی نیستند و لازم است این فناوریها را از شرکتهای خارجی خریداری کنند، عنوان کرد: همان طور که اشاره شد عواملی، چون افزایش قیمت خودرو، تحریمها وعدم وضع قوانین سختگیرانه از سوی سازمان ملی استاندارد موجب شده ارتقای ایمنی و کیفیت محصولات در اولویت خودروسازان نباشد.
این کارشناس صنعت خودرو درباره نقش ایمنی خودروهای داخلی بر افزایش تصادفات جادهای یادآور شد: اینکه خودروهای داخلی به لحاظ ایمنی در وضعیت خوبی قرار ندارند قابل انکار نیست، اما ظرفیت محدود جادههای کشور نسبت به تعداد خودروها و شیوه نامناسب رانندگی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش سوانح جادهای میباشند.
شامخی بیان کرد: در کنار همه عوامل یاد شده، بازار خودرو انحصاری و نبود رقابت در صنعت خودرو و همچنین تحریمها به صنعت خودرو کشور لطمه وارد کرده است به طوری که افزایش تقاضا نسبت به عرضه خودرو موجب آسودگی خاطر خودروساز داخلی از فروش محصول خود در بازار انحصاری شده است؛ از این رو برای ارتقای کیفی محصولات خود و رقابت با خودروسازان دنیا تلاشی نمیکند.
وی یادآور شد: خودروسازان داخلی در گذشته نیز در برابر تولید خودروهای با موتور انژکتوری مقاومت میکردند، اما در نهایت مجبور به انجام آن شدند. شاید اگر فشارهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست نبود خودروسازان به تولید خودروهای کاربراتوری ادامه میدادند. بنابراین فشار قانون گذار و سازمانهای نظارتی هر چند با تاخیر خودروسازان را ملزم به رعایت استانداردهای کیفی و ایمنی خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: تا زمانی که صنعت خودرو چه در بخش دولتی و چه خصوصی انحصاری است و مشتریان حق انتخاب از میان مدلهای مختلف خودرو را ندارند، کیفیت خودروهای داخلی ارتقا پیدا نخواهد کرد.
ارسال نظر