به گزارش کارنا، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، صنعت خودرو باید از تصدیگری دولت خارج وبه بخش خصوصی واگذار شود، اما متاسفانه هیچ دولتی تا کنون شهامت خصوصی سازی صنعت خودرو را نداشته است.
یکی از موضوعات مهم در واگذاری سهام دولتی خودروسازان به بخش خصوصی، اهلیت خریدار سهام است که به نظر میرسد قطعه سازان و خودروسازان بخش خصوصی به واسطه آشنایی با نقاط ضعف و قوت، فرصت ها، چالشها و ظرفیتهای خودروسازی شایسته این هستند که باقیمانده سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور به آنها واگذار شود.
یکی از قطعه سازان موفق بخش خصوصی که در راستای خصوصی سازی گروه بهمن نیز موفق عمل کرده است، شرکت قطعه سازی کروز میباشد. کروز با خرید بلوک ۳.۳۶ درصدی سهام ایران خودرو متعلق به بانک صادرات در سال گذشته اکنون یکی از گزینههای اصلی برای خرید باقیمانده سهام دولتی ایران خودرو به شمار میرود که به واسطه آشنایی با زیر و بم صنعت خودرو میتواند تجربه موفق خصوصی سازی در گروه بهمن را در ایران خودرو نیز تکرار کند.
در خصوص اهلیت قطعه سازان و خودروسازان بخش خصوصی برای واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ با غلامرضا شریعتی اندراتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.
این نماینده مجلس اهلیت خریدار سهام خودروسازان از مهمترین ارکان خصوصی سازی عنوان و بیان کرد: توجه به اهلیت خریدار سهام هنگام واگذاری سهام از موضوعات مهمی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد.
شریعتی اظهار کرد: به نظر میرسد خودروسازان و قطعه سازان موفق بخش خصوصی به دلیل تجربه و شناخت کافی در این حوزه دارای شایستگی لازم برای واگذاری سهام خودروسازان میباشند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت واگذاری سهام دولتی خودروسازان بزرگ به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: متاسفانه دخالت دولت در صنعت خودرو مانع پویایی صنعت خودرو شده و به ایجاد بحرانهای فعلی در خودروسازی دامن زده است.
وی اذعان داشت: همچنین تجربه خصوصی سازی در دنیا نشان داده خودروسازان بخش خصوصی که از حمایت دولت برخوردار نیستند به مراتب عملکرد بهتری از خودروسازان دولتی دارند.
نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی راهکار برون رفت صنعت خودرو از مشکلات فعلی را خصوصی سازی صنعت خودرو دانست و بیان کرد: حداقل مزیت خصوصی سازی، خروج صنعت خودرو از وضعیت بسیار بد کنونی است که به نارضایتی شدید مردم از خودروسازان بزرگ منجر شده است؛ لذا خصوصی سازی در گام نخست زمینه نوآوری، بهبود کیفیت محصولات و در نهایت رقابت خودروسازان در عرصه بین المللی را فراهم خواهد کرد.
ارسال نظر