به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور از توقف میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو به دلیل کمبود نقدینگی در صنایع قطعه سازی و خودروسازی خبر داد.
مهدی مطلب زاده درباره آخرین وضعیت میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو عنوان کرد: متاسفانه میزهای داخلی سازی قطعات خودرو به جز داخلی سازی برخی قطعات محصولات ایران خودرو که با همکاری شرکت ساپکو بهعنوان شبکه تامین قطعات ایرانخودرو انجام شد در حد همان میزهای پنج گانه ساخت داخل که در گذشته برگزار شد باقی مانده است.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر سرمایه در گردش قطعه سازان به سبب قیمت گذاری دستوری نزد خودروسازان بلوکه شده و قطعه سازان به دلیل عدم دریافت به موقع مطالبات از خودروساز و کمبود نقدینگی قادر به سرمایه گذاری برای برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل نیستند.
مطلب زاده با اشاره به بدهی ۱۰۰ همتی خودروسازان به زنجیره تامین افزود: علاوه بر این خودروسازان حدود ۱۹۰ همت بدهی تعیین تکلیف نشده به قطعه سازان، بیش از ۵۰۰ همت بدهی به بانکها و ... و ۴۵۰ همت زیان انباشته دارند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در ۵ سال اخیر صنعت خودرو کشور را به زانو درآورده است، تاکید کرد: متاسفانه حاکمیت گوش شنوا نسبت به حذف سیاستهای دستوری از صنعت خودرسازی ندارد و در حال حاضر وضعیتی مبهم در انتظار این صنعت است.
مطلب زاده ادامه داد: از طرف دیگر قطعه سازان به دلیل نداشتن سرمایه در گردش کافی قادر به سرمایه گذاری برای تامین مواد اولیه و نوسازی ماشین آلات فرسوده خود که نقش به سزایی در ارتقای کمی و کیفی خودروهای تولیدی دارد، نیستند.
وی یادآور شد: همچنین با حذف کارتابل فنی از سوی مجلس و وزارت صمت، واردات مواد اولیه و قطعات برای قطعه سازان و خودروسازان با دلار نیمایی که ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزانتر از دلار آزاد است، امکان پذیر خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشوراضفه کرد: این در حالی است که تامین مواد اولیه برای صنایع قطعه سازی و خودروسازی با نرخ ارز آزاد و در مقایسه با بورس جهانی صورت میگیرد. به همین دلیل قیمت قطعات در بازار داخلی بعضا گرانتر از بازار خارجی تمام میشود و این یک واقعیت است.
مطلب زاده با بیان اینکه لزومی به چند نرخی بودن ارز وجود ندارد، افزود: تعیین بیش از یک نرخ برای هر کالایی فساد ایجاد میکند و این وضعیت تا زمانی که نرخ دلار یکسان سازی نشود ادامه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اگر واردات خودرو را آزاد میکنیم باید در شرایط برابر برای تولیدکننده و واردکننده آزاد کنیم چراکه واردات کالاهایی که ساخت داخل دارند با وجود محدودیتهای ارزی در کشور به مثابه گناه کبیره است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر داخلی سازی تدریجی قطعات خودروهای ری را و شاهین و همچنین برخی محصولات کرمان موتور نه روی میزهای خاص بلکه به صورت تجمیعی در دستور کار قطعه سازان قرار گرفته است.
ارسال نظر