۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
صرفه جویی ۲ میلیارد لیتری در مصرف سوخت با اسقاط ۲۳۷ هزار خودرو
رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده که منجر به صرفه جویی ۲ میلیارد لیتری در مصرف سوخت شد.
کد خبر: ۸۷۷۵

به گزارش کارنا، مهران سالاریه در حاشیه بازدید از مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده اظهار کرد: اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مجموع ۴ سال قبل از آن که ۵۷ هزار خودرو اسقاط شده بود با رشد ۲۵ درصدی به ۷۸ هزار دستگاه رسید.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده که در مقایسه با مدت مجموع سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل تصریح کرد: رکورد اسقاط خودرو‌های فرسوده با ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به سال ۱۳۹۳ است که تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری این رکورد را بشکنیم.

٢ میلیارد لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت

وی در خصوص صرفه جویی سوخت ناشی از اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: از فروردین ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ اسقاط خودرو‌های فرسوده بیش از ۲ میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه داشته است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تصریح کرد: از منظر ریالی، ۲.۸ میلیارد دلار از بابت خروج خودرو‌های فرسوده، آورده و عوائد داشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به شیوه جدید جایگزینی خودرو‌های فرسوده که از دو ماه پیش آغاز شده است افزود: ۲۷ هزار متقاضی اسقاط خودرو‌های فرسوده در طرح جایگزینی ایران‌خودرو و سایپا شرکت کرده اند طوری که مبلغ گواهی اسقاط از خودروی مورد نظر کسر شده و بقیه مبلغ خودرو توسط متقاضی به حساب خودروساز واریز می‌شود که این طرح برای نخستین بار انجام شده است.

سالاریه ادامه داد: از ۲۷ هزار متقاضی جایگزینی خودرو‌های فرسوده این دو شرکت حدود ۹ هزار نفر فراخوان شده اند که پذیرش ۷ هزار و دویست نفر از آنها در مراکز اسقاط کشور قطعی شده است.

وی گفت: ۲۳ هزار متقاضی از مجموع ۲۷ هزار متقاضی اسقاط خودرو، سهم ایران خودرو و ۴ هزار متقاضی سهم سایپا است و هماهنگی‌ها برای فراخوان سایر متقاضیان این طرح خودروسازان مربوطه در حال است.

نوسازی ٣١ هزار تاکسی تا پایان امسال

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در ادامه، به تشریح برنامه‌های این ستاد، پرداخت و اظهار کرد: در حوزه برنامه‌ها، نوسازی ۳۱ هزار دستگاه تاکسی برای امسال برنامه‌ریزی شده که امیدواریم با منابعی که در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وجود دارد (بعد از اینکه گردش خزانه داری کل انجام می‌شود)، تخصیص به متقاضیانی که در فرآیند جایگزینی شرکت می‌کنند و منتظر دریافت تسهیلات هستند، صورت خواهد گرفت.


سالاریه ادامه داد: این موضوع با اولویت‌بندی انجام می‌شود؛ با توجه به اینکه محدودیت منابع وجود دارد، مجبور هستیم که اولویت‌بندی کنیم و طبق اولویت نوسازی ۳۱ هزار دستگاه تاکسی را تا پایان سال بتوانیم انجام دهیم. از این ۳۱ هزار دستگاه تاکسی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی‌های بنزین‌سوز یا گازسوز یا دوگانه هستند و ۶۰۰۰ دستگاه هم برقی هستند که مربوط به چهار خودروساز کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه موتور سیکلت نیز نوسازی ۱۰۵ هزار دستگاه را در برنامه داریم که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بنزینی هستند و مابقی (۵۰۰۰ دستگاه) برقی هستند؛ امیدواریم که بتوانیم این عدد ۵۰۰۰ تا را کمی بیشتر کنیم؛ منابع جدیدی را هم در نظر داریم که اضافه کنیم. در حال حاضر در حال مکاتبه و رایزنی هستیم که بتوانیم قریب به سه همت (٣٠٠٠ میلیارد تومان) به منابع صندوق ما اضافه شود تا یک عملکرد قابل قبولی را ارائه دهیم.

این مقام صنعتی تصریح کرد: موضوع خودرو‌های فرسوده، یک موضوع ملی است که از جنبه‌های مختلف هم قابل بررسی است؛ از جنبه مصرف سوخت که اشاره و آمار ارائه شد. از جنبه آلودگی هوا هم که طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سهم خروج خودرو‌های فرسوده بالاترین سهم در کاهش آلودگی هواست؛ بنابراین اهمیت آن، از اینجا مشخص است و ما هم تلاشمان بر این است که بتوانیم با اولویت کلان شهرها، موضوع را دنبال کنیم.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور ادامه داد: اهمیتی که ارکان دولت دارند، مهم است که با اولویت خودرو‌های برقی اعم از خودرو‌های سواری و موتورسیکلت، بتوانیم نوسازی را انجام دهیم؛ البته در حوزه خودرو‌های برقی، نیاز به زیرساخت هم هست، اما ما در حوزه‌های مربوط به خود، سعی می‌کنیم که کار را پیش ببریم. بخش‌های مربوط به زیرساخت هم که بسیار مؤثر در پیشبرد این هدف است، امید است محقق شوند و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه بتوانند در این حوزه اقدامات خود را داشته باشند.

منبع:مهر

ارسال نظر