به گزارش کارنا، آمار واردات خودرو به کشور در دو سال گذشته نشان میدهد برندهای چینی سهم قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص داده و این روند کماکان ادامه دارد، به طوری که دو خودروساز بزرگ و خودروسازان بخش خصوصی نیز بیشترین حجم واردات خود را به خودروهای چینی تخصیص داده اند.
سیاست گذار در حالی سهم زیادی از سبد واردات را به خودروهای چینی اختصاص داده است که تقاضا برای خودروهای چینی به دلیل کمبود قطعات آنها در بازار کاهش پیدا کرده و برندهای چینی جذابیت خود را در بازار ایران از دست داده اند.
درباره دلایل تمایل سیاست گذار به واردات خودروهای چینی، گفتگویی با آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران داشته ایم که در ادامه میخوانید:
وی با بیان اینکه شرایط تحریمی کشور واردات خودرو از برندهای اروپایی را عملا غیرممکن کرده است، عنوان کرد: اگرچه همکاری با خودروسازان اروپایی را پیش از تحریمها تجربه کرده ایم، اما در شرایط فعلی با توجه به تحریمها علیه صنعت خودرو کشور چارهای جز واردات برندهای چینی نداریم.
وی ادامه داد: در میان کشورهای آسیایی نیز به جز کره جنوبی، خودروساز تراز اول نداریم. امکان واردات خودرو از کره نیز به واسطه تحریمها وجود ندارد چراکه در گذشته به ازای صادرات نفت، خودروی کامل از کره وارد میکردیم، اما در حال حاضر، چون نفتی صادر نمیکنیم، خودرو نیز نمیتوانیم وارد کنیم.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: علاوه بر این، امکان همکاری با کمپانی دوو کره نیز پس از خرید این شرکت توسط جنرال موتورز آمریکا عملا از بین رفته است.
خالقی در ادامه به دیگر دلایل سیاست گذار برای واردات خودرو از چین اشاره کرد و گفت: قیمت مناسب خودروهای چینی، سهولت در تامین قطعات و منابع مالی که در چین داریم از دیگر عوامل اغوا کننده برای واردات برندهای چینی از سوی سیاست گذار است.
وی با بیان اینکه خودروهای چینی به لحاظ کیفی نیز نسبت به سالهای گذشته تغییرات محسوسی داشته اند یادآور شد: نکته مهمتر اینکه در شرایط فعلی و با وجود تحریمها انتخابی جز خودروهای چینی برای سبد محصولات وارداتی نداریم.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه افزایش سهم مونتاژ و واردات خودروهای چینی موجب انحصار برندهای چینی در بازار خودرو شده است، اظهار داشت: با تعدد خودروسازان چینی و تنوع برندهای چینی در بازار میتوان به ایجاد رقابت در بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی کمک کرد.
خالقی تامین ارز موردنیاز خودرو را چالش اصلی واردات برندهای غیرچینی عنوان و بیان کرد: در شرایط فعلی که امکان واردات مستقیم خودرو از برندهای اروپایی و کرهای وجود ندارد میتوان در چهارچوب قانون واردات خودرو و با تامین ارز از محل ارز اشخاص از طریق کشورهای واسطه مانند امارات نسبت به واردات خودروهای غیرچینی اقدام کرد.
ارسال نظر