به گزارش کارنا، خودروسازان جهانی با توجه به نقش مهم تحقیق و توسعه در ارتقای تکنولوژی صنعت خودرو همواره بخشی از درآمد خود را صرف هزینههای تحقیق و توسعه میکنند.
این در حالی است که صنعت خودرو کشور به سبب زیاندهی در سالهای اخیر نتوانسته در مسیر تحقیق و توسعه گامهای موثری بردارد.
از سوی دیگر به رغم اینکه وزارت صمت در برنامه راهبردی صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ پیش بینی کرده است که شرکتهای خودروسازی یک درصد از فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کنند، اما این رقم همچنان کمتر از یک درصد است.
جعفر قادری، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است با اختصاص بخشی از درآمد حاصل از واردات خودرو به تحقیق و توسعه در صنعت خودرو میتوان سهم تحقیق و توسعه در خودروسازی را افزایش داد.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا اظهار داشت: متاسفانه یکی از ایرادات وارد شده به دولت این است که به جای اینکه درآمد حاصل از واردات خودرو را صرف تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کند برای رفع ناترازیها در کشور هزینه میکند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر درآمد حاصل از واردات خودرو را صرف تحقیق و توسعه در خودروسازی نکنیم، وابستگی به بازارهای خارجی همچنان ادامه پیدا کرده و کیفیت خودروهای داخلی نیز ارتقا پیدا نخواهد کرد.
قادری در پایان تاکید کرد: این در حالی است که با اختصاص بخشی از درآمد حاصل از واردات خودرو به توسعه حمل و نقل عمومی و تحقیق و توسعه در صنعت خودرو هم کیفیت خودروهای داخلی ارتقا پیدا کرده و هم در صورت افزایش قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و حمل و نقل خصوصی، مصرف کننده حق انتخاب داشته و حمل و نقل عمومی نیز به شکل مناسب تری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
ارسال نظر