۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
بهانه خودروسازان برای افت تولید و فروش در آبان ماه چیست؟
بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، آبان، ماه سختی برای خودروسازی کشور بوده؛ چراکه خودروسازان در تولید و فروش افت قابل توجهی را در این ماه تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۹۲۴۰

به گزارش خبرنگار کارنا، بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، آبان، ماه سختی برای خودروسازی کشور بوده است؛ چراکه تولید و فروش افت قابل توجهی را در این ماه تجربه کرده است.

بازوی پژوهشی مجلس به طور ماهانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند. صنعت خودرو و قطعه نیز به عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار در این گزارش، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

شاخص‌های مورد بررسی مرکز پژوهش‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل نشان‌دهنده وضعیت کلی این صنعت است، زیرا تولید و فروش خودرو مستقیماً بر سایر صنایع مانند فولاد، پلاستیک و الکترونیک تأثیرگذار است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت شاخص‌های صنایع بورسی در آبان‌ماه، خودرو و قطعه در دومین ماه از پاییز، در بدترین شرایط خود قرار داشته‌اند؛ به طوری که شاخص تولید نسبت به آبان ماه ۱۴۰۲ با کاهش ۲/۱۶ درصدی و شاخص فروش نیز با کاهش ۳/۱۴ درصدی همراه بوده است.

تغییرات نسبت به مهرماه امسال نیز از افت شاخص تولید و قیمت حکایت دارد؛ به طوری که در هر دو بخش شاهد افت ۴/۲۲ درصدی و همچنین ۳/۱۳ درصدی هستیم.

روند نزولی تولید و فروش خودرو در ماهی که انتظار رشد ۳۰ درصدی قیمت می‌رفت، رخ داده است؛ اگرچه خودروسازان فریز ۱۸ ماهه قیمت‌ها را تجربه کردند و این اتفاق باعث مشکلات نقدینگی و رشد بدهی به قطعه‌سازی کشور شد، اما با این حال افت تولید و فروش خودرو و همزمانی آن با تصمیم وزارت صمت مبنی بر افزایش قیمت خودرو‌ها می‌تواند پشت صحنه افت خودروسازی را نمایان کند.

دپوی خودرو، کم فروشی، کاهش تولید، رشد مطالبات قطعه‌سازان و ... معمولا سناریو‌های قبل از رشد قیمت خودرو است که از سوی خودروسازان به درستی یا به غلط مطرح می‌شود.

خودروسازی کشور به دلیل مشکلات ساختاری تنها در شرایطی از وضعیت سخت تولید و فروش و مشکلات نقدینگی رهایی می‌یابد که اقدام به افزایش قیمت خودرو کند. حال آنکه راهکار‌ها و الگو‌های جهانی برای کاهش هزینه تولید در خودروسازی‌ها، چندان در ایران کارآیی ندارد.

خودروسازان مطرح دنیا از ترکیبی از استراتژی‌های فنی، مدیریتی و زنجیره تأمین برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری استفاده می‌کنند. این اقدامات به آنها کمک می‌کند تا در بازار‌های رقابتی جهانی دوام بیاورند و خودرو‌هایی با قیمت مناسب به مشتریان ارائه دهند.

با این حال، اما در ایران، خودروسازی زمانی می‌تواند تولید و عرضه محصولاتش را به ثبات برساند و مانع از افت آنها شود که قیمت خودرو را افزایش دهد. بدین معنا که رشد قیمت خودرو‌هایی که رقیبی ندارند، تنها منجی خودروسازان کشور محسوب می‌شود.

اما افزایش قیمت‌ها به دلیل تبعاتی که به دنبال دارد، به راحتی انجام نمی‌شود و همراه با انتقادات مشتریان است و البته متقاضیان خودرو تاکید دارند که قیمت‌ها تناسبی با کیفیت وکمیت ندارند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر