۰۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
تجربه‌های جهانی در مقابله با آلودگی هوا
راه مدیریت و مبارزه با آلودگی هوا تعطیلی نیست. فناوری‌ها و تکنولوژی‌های زیادی وجود دارد که با به کارگیری متخصصین می‌توان از آنها استفاده و آلودگی هوا را کاهش داد.
کد خبر: ۹۵۳۲

به گزارش کارنا، دکتر حسین کلانتری خلیل آباد درباره معضل و بحران آلودگی هوا گفت: در زمینه کاهش آلودگی هوا در سطح دنیا و کشور‌های دیگر فناوری و تجربیاتی وجود دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، از این رو تنها راه مدیریت و مبارزه با آلودگی هوا تعطیلی نیست.

وی افزود: بر اساس سوابق و گزارش‌های موجود تعطیلی به آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان ضربه می‌زند؛ بنابراین باید به دنبال راهکار‌های دیگری در این زمینه باشیم. یکی از راه‌هایی که می‌توان در این شهر پیاده کرد، رایگان کردن حمل و نقل عمومی در زمان بحران آلودگی هوا است. اگر مردم ببینند که خدمات وسایل حمل و نقل عمومی رایگان ارائه می‌شود، قطعا کمتر با خودرو‌های شخصی در شهر تردد خواهند داشت.

کلانتری ادامه داد: راهکار دیگر تشویق مردم به دوچرخه سواری است. در حال حاضر شهرداری چه ادعایی در مورد ایجاد و توسعه مسیر دوچرخه سواری دارد، اما در کمتر قسمتی از شهر این امکان را نمی‌بینیم. اگر بستر و امنیت استفاده و تردد با دوچرخه را فراهم کنند و مسیر ویژه تردد با دوچرخه ایجاد شود، مطمئن باشید که مردم و حداقل جوانان سعی می‌کنند از دوچرخه به جای خودرو استفاده کنند.



وی بیان کرد: علاوه بر ایجاد مسیر‌های عبور و مرور دوچرخه، مترو، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دیگر مثل متروباس می‌تواند در کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوا موثر باشد. در روز‌هایی که آلودگی هوا داریم، اگر فضای پارکینگ‌ها محدود یا بسته شود خیلی از مردم خودرو‌های خود را از خانه خارج نمی‌کنند و سعی می‌کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. علاوه بر این می‌توانند اعلام کنند که تردد خودرو‌های شخصی در زمان آلودگی هوا ممنوع است. چون بخشی از علت آلودگی هوا ناشی از تردد خودروی شخصی و تک سرنشین است.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه گفت: در سیستم‌های آموزشی و اماکن پرتردد مثل دستگاه‌های مهم اجرایی، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش که حضور افراد ضروری است، نصب دستگاه‌های تهویه جدید که بدون سر و صدا بوده و به تخلیه و تصفیه هوا هم کمک می‌کند، تاثیرات خوبی در خصوص آلودگی هوا خواهد داشت.

وی یادآور شد: همچنین استفاده از درخت مصنوعی یکی از راهکار‌های تصفیه هواست. در این زمینه سال گذشته در شهر تبریز هم نمونه‌ای نصب شده است. هر درخت مصنوعی تقریبا به اندازه ۳۶۰ درخت معمولی می‌تواند اکسیژن تولید کند و آلودگی هوا را بگیرد. متاسفانه در شهر کرج تا کنون یک نوع از این درخت‌ها هم نصب نشده است.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: یک نمونه از اقداماتی که در کشور‌های دیگر برای مقابله با آلودگی هوا انجام شده است، نصب فیلتر در مسیر خروج دود اتومبیل‌هاست.

وی افزود: از آنجایی که مصرف سوخت‌های فسیلی سهم عمده‌ای از آلودگی هوا دارد، از این رو حذف سوخت‌های فسیلی که می‌تواند در کاهش آلایندگی هوا کمک کننده باشد. در حال حاضر بر عدم استفاده از این سوخت‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های اقلیمی هم تاکید فراوانی شده است. در این زمینه ایجاد پالایشگاه برای تولید سوخت مناسب با گوگرد پایین هم راهکار دیگری است. چون سوخت‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌می‌شود، معمولا دارای گوگرد بالایی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد البرز با اشاره به فناوری‌های دیگر گفت: توسعه و تغییر مهندسی فضای سبز خیابان‌ها یکی از راهکار‌های مفید در این زمینه است و یا می‌توان در زمان تشدید آلودگی هوا قوانینی را برای ورود خودرو‌ها به هسته مرکزی شهر تعیین کنیم. همچنین در برخی از کشور‌ها از وسایل نقلیه تمام برقی استفاده می‌شود. اگر این خودرو‌ها وارد کشور شده و قیمت آن ارزان شود و مردم به خرید آن ترغیب شوند، قطعا به کاهش آلودگی ناشی از خودرو‌ها کمک خواهد کرد.

وی گفت: نصب حسگر‌های آلودگی هوا در خیابان‌های شهر که تشخیص میزان و جزئیات آلودگی هوا را میسر می‌کند، استفاده تفنگ ضد دود که تجربه کشور هند بوده و به وسیله آن آب فشرده را در هوا پخش می‌کند از جمله فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی است که متاسفانه از آن بهره‌ای نبرده‌ایم. همچنین استفاده از لباس‌هایی با قابلیت تصفیه هوا که با قرار گرفتن در محیط ذرات آلاینده هوا را جذب کرده و به تصفیه هوا کمک می‌کند از دیگر پروژه‌های محققین کشور‌های دیگر بوده است.

کلانتری ادامه داد: علاوه بر این موارد در کشور‌های دیگر از اتوبوس‌های تصفیه کننده هوا رونمایی شده که در مرحله آزمایشی بوده و نحوه کار آن به این شکل است که با برخورداری از یک فیلتر در مسیر تردد خود هوا را تصفیه می‌کند.

وی گفت: از طرفی می‌توان صنایع را تشویق کرد که از تجهیزات لازم برای مهار آلودگی و کنترل دود خروجی استفاده کنند. در واقع ارتقاء فناوری در صنایع به کاهش آلودگی هوا کمک زیادی خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان مجموعه پژوهشی و دانشگاهی حاضر هستیم که در صورت سرمایه‌گذاری این فناوری‌ها را تولید کنیم. چرا که در حوزه کاهش آلودگی هوا و تولید فناوری‌های آن می‌توان محققان و پژوهشگران و دستگاه‌های اجرائی را تشویق کرده تا برای حل معضلات آلودگی هوا روی شهر هوشمند و استفاده از هوش مصنوعی کار کنند. در واقع با چند اقدام ساده، اما کاربردی می‌توانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم.

کلانتری با تاکید بر استفاده از متخصصین و پژوهشگران عنوان کرد: در حوزه کاهش آلودگی هوا باید از متخصصین و مسئولین کارآمد استفاده کرد و مشاوران زبده‌ای را به کار گرفت که این فناوری‌ها را به آنها و حوزه اجرا معرفی کنند. در خصوص مشکلات آلودگی هوا با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم و از نیرو‌های متخصص و فنی در سیستم‌های اجرایی مرتبط با این بخش استفاده نمی‌شود.

وی در خصوص فعالیت دانشگاه آزاد در زمان آلودگی هوا گفت: علت اینکه دانشگاه آزاد در روز‌های آلودگی هوا به کار خود ادامه داد، این بود که اولا دانشگاه آزاد در یک سراشیبی کوه در شمال شهر کرج واقع شده و آلودگی هوای کمتری دارد و وارونگی دما در آن ایجاد نمی‌شود. از طرفی کلاس‌های دانشگاه به علت وقفه‌ای که سازمان سنجش در اعلام دانشجویان جدیدالورود داشت، از آبان آغاز شد، بنابراین انجام تغییر و وقفه در برگزاری کلاس‌ها امکان‌پذیر نبود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر