به گزارش کارنا، یکی از تصمیمات جدید دولت چهاردهم حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی است. این ارز از ارز نیمایی گرانتر است؛ بنابراین کالاهایی همچون قطعات خودرو که با استفاده از ارز نیمایی وارد کشور میشدند، اکنون با قیمت بالاتری به دست مصرفکنندگان میرسند. بدیهی است افزایش قیمت قطعات یدکی خودروها موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.
برخی کارشناسان اقتصادی بر این عقیدهاند که درحالحاضر، شرکتهای واردکننده قطعات یدکی و مواد اولیه ساخت خودرو باید هزینه بیشتری برای تأمین ارز موردنیاز بپردازند. باوجود تولید انبوه خودروهای چینی در ایران، بخش قابلتوجهی از قطعات این خودروها را تأمینکنندگان خارجی تهیه میکنند. قیمت پایین ارز نیمایی در مقایسه با قیمت ارز آزاد باعث میشد خودروسازان مونتاژی تصمیم به واردات قطعات بگیرند. اکنون با جایگزینی ارز توافقی، یکباره آنها ناچار خواهند شد قطعات موردنیاز خود را از منابع داخلی تأمین کنند، منابعی که سالهای اخیر توجهی به آنها نشده است.
بیتوجهی به صنعت قطعهسازی ایران طی سالیان اخیر تأثیرات ناگواری بر قیمت خودرو گذاشته است. درحالحاضر حتی بسیاری از قطعات خودروهای داخلی نیز از طریق شرکتهای چینی تأمین میشوند. قطعهسازان نیز به دلایل مختلف، به واردات مواد اولیه وابسته شدهاند. جایگزینی ارز نیمایی با ارز توافقی بهراحتی بر نحوه کار قطعهسازان نیز تأثیر خواهد گذاشت.
به نظر میرسد تنها راه پیشروی خودروسازان برای جلوگیری از افزایش چشمگیر قیمت خودرو صرفهجویی در هزینهها باشد. در غیر این صورت، قیمت خودروها بهشکل قابلتوجهی افزایش خواهند یافت. افزایش قیمت خودرو در شرایطی که قدرت خرید مصرفکننده ایرانی رو به زوال میرود، نتیجهای جز کاهش فروش و سودآوری نخواهد داشت.
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر