به گزارش کارنا، یک کارشناس صنعت خودرو پایین بودن تیراژ تولید، کاهش بهرهوری و انحصار در خودروسازی را از دلایل گرانی خودرو در کشور برشمرد.
امرالله امینی بیان کرد: علی رغم اینکه خودروسازان رشد هزینههای تولید اعم از افزایش نرخ مواد اولیه و قطعات را عامل افزایش قیمت خودرو عنوان میکنند، اما به نظر میرسد پایین بودن تیراژ تولید و عدم رشد آن در سالهای گذشته به افزایش هزینههای تولید در صنعت خودرو دامن زده است.
وی با بیان اینکه با رشد تیراژ تولید خودرو بخش قابل توجهی از هزینههای تولید قابل جبران است، افزود: علاوه بر تیراژ تولید، مدیریت ناکارآمد، دخالتهای نا به جای دولت و عدم رقابتی بودن صنعت خودرو باعث گران تمام شدن خودرو در کشور شده است.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: عدم واردات گسترده خودرو و انحصار در خودروسازی موجب شده خودروسازان قیمت محصولات خود را هر طور که میخواهند تعیین کنند.
امینی در ادامه یادآور شد: البته رشد تورم و وضعیت اقتصادی کشور نیز در ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو بی تاثیر نیست چراکه در چنین شرایطی اغلب مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود ترجیح میدهند نقدینگی خود را تبدیل به کالاهای سرمایهای نظیر خودرو کنند.
وی با اشاره به اینکه خرید خودرو با هدف سرمایه گذاری، رشد تقاضای کاذب و غیرواقعی در بازار خودرو را به همراه داشته است، اضافه کرد: به هر حال مردم برای محافظت از سرمایه خود در برابر تورم ناچارند خودرویی که ۳۰۰ میلیون تومان از کارخانه خریداری کرده اند در بازار آزاد با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان بفروشند..
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید بر ضرورت تولید خودرو باکیفیت، رقابتی و صادرات محور خاطرنشان کرد: مادامی که دولت در صنعت خودرو دخالت کرده و خودروسازی در کشور انحصاری است، عرضه محصولات کیفی و رقابتی و تغییر و تحول در این صنعت دور از انتظار خواهد بود.
ارسال نظر