۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
اختصاصی
وجود نیروهای مازاد در کارخانجات خودروسازی؛ عاملی موثر بر افزایش قیمت تمام شده خودرو
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت تمام شده خودرو را وجود نیرو‌های مازاد در کارخانجات خودروسازی عنوان و بیان کرد: هزینه مربوط به نیرو‌های مازاد بخشی از هزینه‌های سربار هستند که نباید در قیمت تمام شده خودرو محاسبه شوند.
کد خبر: ۳۱۸

به گزارش کارنا ، محمود نجفی سهی با تاکید بر لزوم ریشه یابی مشکلات مربوط به قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت اظهار داشت: همان طور که قطعه سازان در همکاری با خودروسازان آنالیز بهای تمام شده قطعات را در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار داده و قیمت‌ها تا حدودی راستی آزمایی می‌شوند، بهای تمام شده خودرو نیز که شامل هزینه قطعات، هزینه‌های کارخانه از جمله خطوط تولید اتاق، رنگ و... است و همچنین هزینه مونتاژ که طبق استاندارد‌های جهانی محاسبه شده و ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت خودرو را شامل می‌شود باید به صورت شفاف و قابل دفاع روی میز شورای رقابت قرار بگیرد تا مسأله قیمت گذاری در صنعت خودرو یکبار برای همیشه حل شود.

وی با بیان اینکه قیمت هر خودرو با استناد به صورت‌های مالی خودروسازان قابل اثبات است، عنوان کرد: صورت‌های مالی خودروسازان از آنجا که شامل قراردادها، قیمت خودرو در کارخانه، هزینه‌های سربار و ... و با ارائه آمار و ارقام همراه هستند کاملا قابل دفاع می‌باشند و از طرفی شورای رقابت نیز نهادی فراقوه‌ای و کانالی قابل اعتماد برای اثبات نرخ واقعی محصولات خودروسازان است.

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا در ادامه یادآور شد: البته برخی مواقع شورای رقابت با علم به اینکه قیمت خودرویی ۱۰۰ میلیون تومان است به سبب شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور قیمت را ۹۵ میلیون تومان اعلام می‌کند و متاسفانه دولت این زیان را به سهامداران شرکت‌های خودروسازی تحمیل کرده است.

نجفی سهی تاکید کرد: مادامی که شورای رقابت و خودروسازان بر سر قیمت گذاری خودرو چانه زنی می‌کنند، معضلات در حوزه قیمت خودرو و همچنین مسائلی، چون احتکار و گران فروشی خودرو وجود خواهد داشت.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود، وجود نیرو‌های مازاد در کارخانجات خودروسازی را از عوامل موثر بر افزایش قیمت تمام شده خودرو عنوان و بیان کرد: خودروسازان در مقطعی برای تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو اقدام به جذب نیرو کرده اند، اما امروز که تیراژ تولید کاهش پیدا کرده باید نیروی‌های مازاد خود را تعدیل کنند که البته به نظر می‌رسد حاکمیت به دلیل شرایط اجتماعی و اشتغال زایی اجباری این اجازه را به خودروسازان نمی‌دهد در حالی که دولت از طریق بیمه بیکاری می‌تواند بخشی از هزینه‌های آن‌ها را تقبل کند.

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور همچنین بر لزوم تفکیک هزینه نیرو‌های مازاد از نیرو‌های فعال و همچنین هزینه‌های اصلی تولید خودرو تاکید کرد و گفت: هزینه مربوط به نیرو‌های مازاد بخشی از هزینه‌های سربار هستند که نباید در قیمت تمام شده خودرو محاسبه شوند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت نظارت همه جانبه بر توزیع خودرو در کشور خاطرنشان کرد: از آنجا که نمایندگی شرکت‌های خودروسازی واسطه‌ای برای فروش محصول خودروسازان هستند باید خودرو را با سود معقول در اختیار مصرف کننده قرار داده و، چون فروش محصول که باید در مجموعه‌های خودروسازی انجام شود از طریق نمایندگی‌ها و در خارج از مجموعه انجام می‌شود، نمایندگی‌ها باید سود خود را به جای مصرف کننده از شرکت خودروساز مطالبه کنند.

ارسال نظر