۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
اختصاصی
محصولات ایران خودرو و سایپا در رقابت با خودروهای کارکرده وارداتی موفق خواهند بود؟
عضو هیات مدیره صنعت، معدن تجارت ایران در رابطه با قابلیت رقابت محصولات ایران خودرو و سایپا با خودروهای کارکرده وارداتی به بیان توضیحاتی پرداخت.
کد خبر: ۳۱۷

به گزارش کارنا، آرمان خالقی در خصوص طرح واردات خودروهای کارکرده که طبق اعلام سیاست گذار قرار است با هدف رقابت با محصولات ایران خودرو و سایپا وارد کشور شوند، اظهار داشت: معمولا هدف از واردات خودرو شکستن انحصار، پاسخ به تقاضای بازار و ایجاد رقابت در قیمت و کیفیت است. بنابراین اگر خودروهای دست دوم که وارد کشور می شوند اهداف مذکور را محقق کنند قاعدتا شاهد انحصار زدایی و رقابت پذیری در صنعت خودرو خواهیم بود اما اگر این خودروها به تعداد محدود و بدون تضمینی برای ارائه خدمات پس از فروش و از همه مهم تر با قیمت تمام شده بالا (نسبت به خودروهای داخلی) وارد کشور شوند قطعا طرح موفقی نخواهد بود.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه قانون گذار عمر خودروهای دست دوم  وارداتی را تا پنج سال ساخت تعیین کرده است، شرکت های واردکننده باید با واردات خودروهای باکیفیت و بدون نقص فنی نظر مصرف کنندگان را نسبت به کیفیت خودروهای دست دوم وارداتی جلب کنند

عضو هیات مدیره صنعت، معدن تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: واردات خودروهای کارکرده با قیمتی بالاتر از خودروهای داخلی تنها پاسخگوی نیاز اقشار مرفه جامعه و متقاضیانی که تمایل به خرید خودروهای خارجی دارند، بوده و تاثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت.

خالقی در ادامه درباره مجوز واردات خودروهای کارکرده برای دو خودروساز بزرگ در حالی که هدف از واردات این خودروها ایجاد رقابت با خودروهای داخلی است، اذعان داشت: از آنجا که تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست اگر علاوه بر دو خودروساز داخلی مجوز واردات خودروهای کارکرده برای سایر واردکنندگان نیز صادر شود، تضاد منافعی وجود ندارد چراکه وجود رقبا مانع انحصار دو خودروساز بزرگ در حوزه واردات خواهند شد.

عضو هیات مدیره صنعت، معدن تجارت ایران در پایان بیان کرد: معمولا خودروسازان داخلی به این دلیل مخالف واردات خودرو هستند که آن را مانعی برای ادامه فعالیت های خود تلقی می کنند اما با مجوز واردات خودروهای دست دوم و تعهدات خودروساز داخلی مبنی بر ارائه خدمات پس از فروش دیگر شاهد مخالفت و لابی گری خودروسازان داخلی برای جلوگیری از واردات خودرو به کشور نخواهیم بود.

 

ارسال نظر