به گزارش کارنا، یک کارشناس صنعت حمل و نقل جادهای با بیان اینکه عدم تناسب هزینه و درآمد کامیون داران به چالشی جدی و مهم در ناوگان جادهای تبدیل شده است، اظهار داشت: نیاز است بازنگری اساسی در جهت تعیین عادلانه نرخ کرایههای حمل صورت بگیرد.
ناجی سلامی با اشاره به افزایش هزینههای تعمیرات و نگه داری کامیون و متضرر شدن رانندگان عنوان کرد: افزایش غیر کارشناسی نرخ کرایههای حمل طی سه سال گذشته که آخرین مرتبه در خردادماه سال جاری ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد، متناسب با هزینههای کامیون داران نیست.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: تعیین نرخ کرایهها که در ابتدا توسط وزارت صمت انجام میشد به دلیل عدم تخصص این وزارتخانه در محاسبه هزینههای کامیون داران و با حمایت سازمان راهداری و درخواست بنده که در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ ریاست کانون انجمنهای صنفی حمل کالای کشوررا به عهده داشتم به سازمان راهداری واگذار شد.
این کارشناس صنعت حمل و نقل جادهای اذعان داشت: علیرغم اینکه در سالهای اخیر شاهد تغییراتی در بحث کرایه رانندگان، انبارداری و صدور بارنامهها بوده ایم، اما عدم تناسب هزینه و درآمد رانندگان به چالشی جدی و مهم در این حوزه تبدیل شده و نیاز است بازنگری در جهت تعیین عادلانه نرخ کرایهها صورت بگیرد.
سلامی در ادامه تصریح کرد: چرا رانندگان با سرمایه شخصی خود باید به رشد اقتصادی کشور کمک کنند و خدمتگزار مردم باشند، اما دولت و وزارت صمت تعهدی نسبت به سرمایهگذاری رانندگان نداشته و در نهایت این کامیون داران هستند که به دلیل عدم دریافت سود متناسب با سرمایه میلیاردی خود متضرر میشوند.
وی درباره تطابق استاندارد کامیونهای فعال در ناوگان حمل و نقل جادهای کشور با استانداردهای جهانی بیان کرد: کامیونهای اروپایی که در سالهای اخیر به کشور وارد شده اند مجهز به استانداردهای جهانی هستند، اما کامیونهای چینی فاقد این استانداردها بوده و عمر مفید آنها سه تا چهار سال است. مضاف بر این اینکه جادههای کشور نیز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
این کارشناس صنعت حمل و نقل جادهای افزود: به عنوان مثال کامیونهای ولوو با ۵ و ۶ سال فعالیت سال هم نیاز به تعویض موتور ندارند، اما کامیونهای چینی پس از هر سرویس نیاز به تعمیرات دارند.
سلامی با صراحت بیان کرد: متاسفانه نه تنها تدابیری در سالهای گذشته در جهت بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل جادهای اندیشیده نشده بلکه رانندگان بدون هیچ گونه تسهیلات از سوی دولت اقدام به خرید کامیون کرده و در برخی موارد نیز مورد سو استفاده واسطه گران نیز قرار گرفته اند.
ارسال نظر