به گزارش کارنا، مدیرعامل اسبق سایپا صادرات خودرو در شرایط فعلی را به سبب فضای غیررقابتی تولید و در اختیار نداشتن محصول صادراتی در کلاس جهانی دور از انتظار دانست.
سعید مدنی با اشاره به اینکه خودروسازان طی هفت سال گذشته به دلیل عدم به روزآوری محصولات خود در فضای رقابتی و قطع ارتباط با دنیا نتوانسته اند حضوری موثر در بازارهای صادراتی داشته باشند، عنوان کرد: این در حالی است که پیش از این، خودروسازان با ایجاد سایتهای تولیدی در کشورهای همسایه برخی محصولات خود را به کشورهای منطقه صادر میکردند.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: عراق به عنوان یکی از مهمترین بازارهای صادراتی خودروسازان داخلی با توجه به عدم به روزرسانی تکنولوژی تولید خودرو در ایران به خودروهای چینی روی آورده و در واقع این خودروها جایگزین خودروهای ایرانی در بازار عراق شدند.
مدیرعامل اسبق سایپا افزود: ونزوئلا نیز به عنوان یکی دیگر از بازارهای هدف خودروسازان به دلیل عدم تعریف صحیح روابط سیاسی بین دو کشور و مشکلات نقل و انتقال پول کنار گذاشته شد.
مدنی تصریح کرد: همچنین خودروسازان بازار سوریه را به سبب درگیری ها و تنشهای سیاسی که از سالها قبل آغاز و تا این اواخر ادامه داشت، از دست داده اند.
وی یادآور شد: علاوه بر این، خودروسازان پیش از تحریمها مطابق با قراردادهایی که با شرکتهای اروپایی نظیر سیتروئن، پژو و رنو منعقد کرده بودند، محصولاتی که در داخل تولید میشد را با نظارت شرکت اروپایی به سایر کشورها صادر میکردند که با آغاز تحریمها و خروج خودروسازان اروپایی از ایران به تبع حجم صادرات قطعه سازان داخلی که تابع این شرکتها بودند نیز کاهش پیدا کرد.
مدیرعامل اسبق سایپا صادرات خودرو در شرایط فعلی را به سبب فضای غیررقابتی تولید و در اختیار نداشتن محصول صادراتی در کلاس جهانی دور از انتظار دانست و تاکید کرد: اغلب کشورهایی که در گذشته خریدار خودروهای ایرانی بوده اند اکنون به دلیل عدم به روز آوری فناوری تولید خودرو در ایران تمایل چندانی به همکاری با خودروسازان داخلی ندارند؛ بنابراین صادرات خودرو در وضعیت کنونی تنها در صورتی ممکن است که خودروسازان مونتاژکار با نظارت شرکت مادر بخشی از تولیدات خود را به کشورهای منطقه صادر کنند.
مدنی درباره امکان صادرات محصولات جدید خودروسازان اظهار داشت: اگر خودروهای جدید پنج سال پیش به تولید انبوه رسیده بودند امکان صادرات آنها در همان دوره وجود داشت، اما چون این محصولات نیز با تاخیر شش، هفت ساله به تولید انبوه رسیدند، در حال حاضر صادرات آنها غیرممکن است.
ارسال نظر