به گزارش کارنا، یک کارشناس و فعال صنعت قطعه سازی عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز، واردات مواد اولیه و قطعاتی که امکان تولید آنها در داخل وجود ندارد را با مشکل مواجه کرده است.
حسن زند درباره تأثیر تحولات سیاسی و نوسانات اقتصادی بر صنعت قطعه سازی بیان کرد: به رغم خودکفایی نسبی صنعت خودرو کشور و دور زدن تحریمها توسط قطعه سازان و خودروسازان داخلی، اما نوسانات نرخ ارز، واردات مواد اولیه و قطعاتی که امکان تولید آنها در داخل وجود ندارد را با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ مواد اولیه منجر به اثرگذاری رفتار دیگر کشورها با تولیدکنندگان داخل شده است، افزود: به عنوان مثال عراق و ترکیه به عنوان کشورهای دوست و همسایه ما مدتی است با افزایش تعرفه واردات کالاهایی ایرانی، صادرات و واردات در ایران را تحت تاثیر قرار داده اند.
این کارشناس و فعال صنعت قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار کارنا درباره وضعیت بازار قطعات خودرو در سالهای آینده تحت تاثیر توافق برجام عنوان کرد: بازار قطعات به شدت تحت تاثیر سیاستهای کلان در صنعت خودرو است و چنانچه امضای برجام با بازگشت خودروسازان دنیا به صنعت خودروسازی کشور و تولید خودروهای روز دنیا همراه باشد، صنعت
قطعه سازی رونق گرفته و خودروهای رقابتی در داخل تولید خواهند شد، در غیر این صورت ایجاد تحول جدی در صنعت خودروسازی دور از انتظار خواهد بود.
زند در پاسخ به این پرسش که آیا واردات خودروهای خارجی منجر به ایجاد رقابت در صنعت خودرو خواهد شد، اظهار داشت: خودروهای خارجی به لحاظ قیمتی قابل رقابت با خودروهای داخلی نیستند چراکه ارزانترین
خودروی وارداتی بالای یک میلیارد و نیم و گرانترین خودروی داخلی کمتر از یک میلیارد تومان است.
این کارشناس و فعال صنعت قطعه سازی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو، قطعه سازان و خودروسازان را نسبت به آینده این صنعت ناامید کرده است، یادآور شد: با ادامه این وضعیت و عدم تعریف سود منطقی و شرایط سخت نقدینگی برای
قطعه سازان به تدریج شاهد کاهش تولید قطعات خودرو در کشور خواهیم بود.
ارسال نظر